måndag 6 december 2010

Intagstips!

Fick följande fråga på ett tidigare inlägg:

"Här kommer en fråga från en mäklarstuderande. Kan inte ni dela med er av några bra "tips" inför ett intag, eller några no-nos? Jag tycker det är svårt att veta hur man ska vara "attraktiv" som nyexad student. Några tips på vad man kan trycka på som är bra?"

Hej! Först och främst, har du fått anställning som mäklare betyder det att du är attraktiv! Din arbetsgivare tror på dig. Det hade jag med mig i bakhuvudet när jag var ny. Ett mäklarjobb får man (oftast) i konkurrens bland många andra duktiga. Det ger ett grundsjälvförtroende som är bra att ha med sig.

Sedan gäller det att vara påläst. Ha ordenligt med prisstatistik med dig. Du är där för att ge din bedömning av värdet, och att ha ordentligt på fötterna är a och o. Se också till att vara påläst om området och marknaden i stort.

För att få uppdraget måste du visa varför just ditt företag och framför allt du själv är rätt person för detta. Det gäller ju att vara flexibel och kunna skräddarsy sin tjänst för varje kund, för alla har inte samma önskemål. Bra betalt, snabb och smidig affär och trygghet även efter affären brukar uppskattas av de flesta.

Mina värsta no-nos är att inte vara lyhörd för kundernas behov och att inte vara ödmjuk inför vilka känslor de brottas med. Jag kan ju presentera en exemplarisk mäklartjänst, men är det inte vad kunden vill ha får jag ju ändå inte uppdraget. Lyhördhet och flexibilitet!

En sista sak: Gör inte du en grej över att du är ny så kommer ingen kund att göra det heller.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Hej igen! Tack så mycket för mycket bra tips! O snabb feedback, det uppskattar jag! Nu ska jag ut och fixa alla intag :)!

    MVH Sara

    SvaraRadera