måndag 6 december 2010

Lön för mödan...

Det kom en fråga från en av er läsare, som jag svarade på i en kommentar. Men jag tycker att ämnet bör tas upp i ett inlägg istället, så därför gör jag det =).

Mäklarens lön är ett omdiskuterat ämne, som verkar engagera många. Jag kan förstå att ni som är studenter undrar, för det handlar ju om er framtida försörjning.


Många tycker också att det är intressant just för att man tror att mäklare tjänar grymma pengar och ingen vet egentligen, för vi berättar ju ingenting.... ;-)


Sanningen är den, som jag skrev i kommentaren, att vi mäklare vet inte, för att vår lön inte är statisk. Jag kan inte säga att jag tjänar 20 000/månad, för det stämmer kanske bara en månad om året. De övriga tjänar jag noll, femton tusen, femtio tusen, noll igen osv....

Den siste varje månad vet jag vad jag fick för lön och den förste varje månad är jag tillbaka på 0 och får börja om igen. Den 1/1 varje år vet jag vad jag tjänade förra året, men det behöver inte bli så nästa år... Om man inte har fast lön. Det förekommer men är inte så vanligt inom sälj-yrken överlag.

Vad man ofta inte tänker på i samband med mäklarens lön är den arbetsinsats som ligger bakom lönen. I lönekuvertet är det bara avsluten som räknas. Du kan dock ha lagt ned massor av timmar på research, resor, kundbesök osv som inte ger en krona betalt - än. Jag kan vara på värderingar/intag där kunden planerar att sälja om 5 år, så man får tänka långsiktigt...

En annan sak är de gånger (tack och lov inte särskilt ofta) då vi inte lyckas att sälja till överenskommet pris och säljaren drar tillbaka försäljningen, eller om de ångrar sig (vilket de har rätt till så länge inte köpeavtal är undertecknat). Då kan jag ha lagt ned många, långa arbetstimmar plus kostnader för annonser och annat och inte få en krona i ersättning. Surt, minst sagt.

Lönen varierar inte bara över året, givetvis hänger det på vilken marknad du verkar inom. Jag inbillar mig att arvoden inom landsbygd ligger lägre än i storstad, men det finns säkert lokala avvikelser.

Vi som är mäklare kan nog i alla fall enas om en sak; Vi sitter inte på häcken och täljer guld, utan oavsett vad som står i lönekuvertet så är det föranlett av ett idogt slit och många timmar på kontoret! Att vara mäklare är inte ett 7-4-jobb! (Men det är vääldigt roligt!)

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Här kommer en fråga från en mäklarstuderande. Kan inte ni dela med er av några bra "tips" inför ett intag, eller några no-nos? Jag tycker det är svårt att veta hur man ska vara "attraktiv" som nyexad student. Några tips på vad man kan trycka på som är bra? MVH Sara

    SvaraRadera
  2. Hej Sara! Jag svarar på din kommentar i ett inlägg. Håll utkik! Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har också en fråga som handlar om lön.
    Jag undrar om det är vanligt att man delar på provisionerna som kommer in mellan alla mäklare som jobbar på kontoret eller om det är en individuell provionsbaserad lön? Vilket är att föredra?

    Hälsningar Anna (mäklarstuderande)

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tror att det är vanligast att man kör helt själv.

    Fördelen när man delar är att man slipper kriga om affärerna och att man jobbar som ett team. Å andra sidan är det viktigt att man fördelar arbetsfördelningen HELT jämnt (svårt!), så att inte någon jobbar mer än alla andra. Det gäller att alla har precis samma mål, vilket inte alltid funkar.

    Delar man så hjälper man varandra att slippa "0-månaderna" (förhoppningsvis), men å andra sidan blir det sällan toppar heller.

    En del kör en variant att de lägger en del av sin lön i en pott som de delar på för att jämna ut det lite.

    Men som sagt, de flesta kör helt själv och det brukar sällan vara några som helst problem.

    SvaraRadera