onsdag 16 november 2011

Vikten av en ansökan

Vi håller för tillfället på med en nyrekrytering till vårt kontor i Lysekil då tre ska bli fyra och jag framöver ska ta steget från assistent till mäklare. Spännande tider alltså!

Vi har ungefär två veckor kvar av ansökningstiden men har redan fått ett betydande antal ansökningar vilket vi såklart tycker är jättekul.

Men något vi, tyvärr, slås av gång, på gång, på gång när vi läser igenom de ansökningar som kommer in till oss är att väldigt många ansökningar är SÅ slarviga.
Stavfel ställs på stavfel. Felaktiga särskrivningar blandas med lika felaktiga ihopskrivningar. Ofullständiga meningar gör sammanhanget obegripligt eller än värre att det tydligt framgår att man använt samma brev för att söka jobb hos någon annan arbetsgivare och glömt att ändra alla nödvändiga detaljer. Man blandar olika typsnitt hejvilt och verkar lägga lite intresse vid att kopior blir sneda och vinda.

Jag har ju tidigare berört det här med hur viktigt det är med ett första gott intryck och att vi har max 30 sekunder på oss att åstadkomma just detta.
En ansökan är ju just ett första intryck vi får av personen i fråga och jag kan lova att en slarvig, ofullständig och överlag dåligt genomarbetad ansökan ökar inte chanserna att få komma på intervju.

Så mitt tips till er som framöver ska söka ert kanske första jobb eller helt enkelt ska söka nya utmaningar är att lägga ner ordentligt med tid och engagemang på både ert personliga brev och er cv.

Det finns ju massor av bra information därute i "sajberrymden" på hur man på bästa sätt kan strukturera sitt brev och sin cv.
Nyttja den informationen, använd rättstavningsprogram och be gärna någon korrekturläsa er ansökan för jag lovar att det syns och det kommer att öka era chanser betydligt att få komma på intervju och möjligheten att få göra ett "andra intryck".

Lycka till!

Bilden lånad av resume-guide.info

3 kommentarer:

  1. Du har helt rätt! Dessutom; Som mäklare är det ju särskilt viktigt att kunna uttrycka sig i tal och skrift. Man ska ju som sagt sälja in och skapa en attraktiv presentation av det man ska sälja. Det ser inte så bra ut med stavfel och särskrivningar.....

    //
    Linda S

    SvaraRadera
  2. Ja, det är viktigt att ha ett bra och strukturerat CV, för det är ju precis som ni säger det första intrycket.

    SvaraRadera
  3. Att personer slarvar när de skickar in sina ansökningshandlingar är ett faktum, vilket givetvis är tråkigt. Ett tips till alla därute är så klart att läsa igenom sina handlingar minst 3 gånger innan man skickar in dem, helst med några timmars mellanrum också.

    SvaraRadera