tisdag 15 november 2011

Giltiga bud.

I svensk fastighetsjuridik är man bara bunden till det som är skriftligt. Bra, eller hur?

Men det finns en baksida på alla mynt. Nackdelen med kravet på skriftlighet är ju att man motsatsvis inte behöver stå fast vid det som är muntligt... Vilket innebär att man kan gå med i en budgivning utan avsikt att faktiskt köpa huset.

Detta är inte vanligt, men det förekommer. Jag tycker dessutom att det hänt lite oftare under hösten än vad det normalt sett gör. Kanske mina mäklarkollegor på andra orter har andra erfarenheter, men jag märker här i Borås att man inte riktigt alltid vågar lita på vad folk säger.

Det här ställer till det en aning för säljarna. I synnerhet som man känslomässigt efter en avslutad budgivning tror att man har sålt huset. När jag sedan ringer upp och förklarar att köparen hoppat av, innan kontraktet ens är skrivet, för att de "ångrat sig"... då är man inte så glad - milt uttryckt...

Hur kommer man tillrätta med det här då? Ja, vi pratar ju med alla spekulanter, vi försäkrar oss om att de är seriösa, ordnar med lånelöften och bara lägger bud de har för avsikt att stå fast vid. Så vi mäklare försöker ju, men det där med "kalla fötter" är svårare att gardera sig emot..

Alternativet är ju en lagändring, antar jag. Att man är bunden vid sina bud (som i så fall antagligen måste lämnas in skriftligen). I en del länder (har jag hört) deponerar man t.om. pengar på bank i samband med bud, för att visa att det finns kapacitet att följa upp.

Ja, det finns många tankar och de aktualiseras varenda gång man råkar ut för det här. Tyvärr är det inte jag som upprättar spelreglerna, jag är bara ännu en bricka i spelet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar