måndag 7 november 2011

Budget 2012



Nu är det dags att sätta sin budget inför 2012! Vi har en gemensam kontorsbudget som vi förväntas uppnå (eller överträffa) gentemot huvudkontoret. Hos oss får vi själva sätta vår budget och därmed ser ju cheferna enkelt om vi är tillräckligt många anställda för att nå den gemensamma budgeten eller inte. Kanske behöver man nyanställa? Kanske finns det någon som med en liten push kan uppnå ett högre resultat än vad denne själv tror? Osv. osv.

Att ha en budget handlar ju om hur mycket pengar vill jag tjäna! Utifrån det får man räkna baklänges. Vad vill jag tjäna i snitt per månad? Hur många månader per år kan och vill jag jobba? Vad har jag för snittprovision? Vilken är min hitrate? Hur många intagsförsök måste jag genomföra för att uppnå min försäljningskvot? När alla dessa frågor är besvarade: voila: där har du budgeten!

bild lånad från google.se

3 kommentarer:

  1. Så vill man tjäna 1 mkr är det bara att räkna baklänges! Låter som en sanning med modifikation.

    SvaraRadera
  2. Ja faktiskt. Det är ju såklart avhängigt av att allt som plockats in säljs. I en nedåtgående marknad får man ju givetvis jobba hårdare för att nå sin budget.

    Hls Linda

    SvaraRadera
  3. Jo, och så känner man ju sin marknad och sätter sitt "löneanspråk" inom rimligheternas gräns.....

    Om man te.x. i alla tider tjänat under 500 000 kr/år så är det kanske inte rimligt att räkna på en miljon...

    Vad Linda menade var att klargöra hur mycket arbete man vill lägga ner för att skapa rätt förutsättningar för att tjäna in sina pengar. Detta är ju en del av ekvationen. En annan del är ju snittarvodet.

    Så min lön, delat med mitt snittarvode ger mig ett antal försäljningar jag måste genomföra för att nå målet. Sen måste jag utifrån det räkna ut hur många kundbesök jag måste göra för att få in dessa hus/lägenheter. Först då ser jag ju också hur många timmar jag kommer att behöva lägga ner...

    Man kan alltså inte lägga en budget där arbetstiden överstiger antalet timmar på ett dygn. Jag ska heller inte räkna med att kunna fördubbla snittarvodet, för lägger man arvodet för högt, så får man inte in objekten.

    Allt går ju hand i hand.

    SvaraRadera