onsdag 14 september 2011

Vad kostar en kvadratmeter?

I Stockholms innerstad lägger köpare och säljare (och därmed även vi mäklare) stort fokus på kvadratmeterpriset. De flesta kunder jag möter är mer fokuserade på vad en lägenhet kostar per kvadratmeter än vad den kostar i kronor totalt. Det är därför viktigt att ha på fötterna när vi diskuterar en lägenhets värde med kunder. Exempelvis har jag alltid med tabeller och diagram som visar snittpriser per kvadrat i nuläget och också historiskt när jag går på intagsförsök. I oroliga tider som dessa vill man som kund få information som man kan "ta på" och jag gillar därför att ha med mig konkreta siffriga fakta som jag kan lämna till kunderna.

Just nu bombarderas vi i media av att priserna i innerstan har sjunkit med X procent samtidigt som priserna i annonserna ökat med 20 %. Vad betyder det då? Jo att försäljningspriserna har sjunkit. Det vill säga en kvadratmeter kostar idag inte lika mycket som den gjorde för några månader sedan. Detta beror bland annat på ett ökat utbud och en orolig omvärld. Det betyder också att det inte är jättekonstigt att priserna i annonserna har ökat. V i har ju gått från utgångspriser till accepterade priser. På ett utgångspris förväntades marknaden bjuda ganska aggressivt upp till ett tänkbart slutpris. På ett accepterat pris förväntas inte marknaden göra det i samma utsträckning. Därför är priserna i annonserna höjda. Makes perfect sense.

2 kommentarer:

  1. I norra Dalarna tittar vi givetvis på kvadratmeterpriset men det kan lätt bli fel då de stora faktorerna här är driftskostnader, antal sovplatser, braskamin, bastu och givetvis LÄGET som avgör. Det brukar ofta bli diskussioner med spekulanter ifrån storstäder där det är ett stort fokus på kvadratmeterpriset om pris eftersom de väldigt ofta enbart tittar på det, speciellt om det är bostadsrätter på fjället. Skulle kunna tänka mig att det är ju en parameter som är enkel att ta med sig och applicera överallt- problemet blir ju att det inte stämmer.... Nu låter det som om jag hoppar på storstadsbor vilket jag inte gör men det är oftast ganska vanligt att så är fallet. Det är även skillnad på de som tittar på fristående stugor och bostadsrätter, det snackas inget om kvadratmeterpriset på stugor...
    Bara en reflektion ifrån fjällripan

    SvaraRadera
  2. Inte heller här i Borås tittar vi på kvadratmeterpriserna. Blir ju lite som att köpa bostad i lösvikt.... =0

    Kan dock förstå de spekulanter som vill ha något att "ta på" när man lägger bud. Nyckeltal i alla former är ju ganska tydliga - om än även ganska ofta ganska missvisande..

    SvaraRadera