fredag 20 maj 2011

På väg

Då gör jag gemensam sak med Linda och avrundar den här veckan jag också.

Sitter just nu i bilen på väg hem från Malmö. Känslan efter tentan är bra men vi får väl se hur det känns när vi får resultatet?! :-)
Nu är det egentligen bara hem och slå upp lagboken igen för om en och en halv vecka är det dags att bekänna färg inom fastighetsrätt. Knivigare, klurigare och mer omfattande. Men sen är det sommarlov. Ja, eller iallafall "bara" jobb.

Jag fick frågan om det inte är tufft att jobba 100% och plugga 100% samtidigt. Svaret är såklart ja, men å andra sidan har jag en guldsits på så sätt att det är en otrolig fördel att studera sådant som jag faktiskt jobbar med dagligen. Den ibland abstrakta och diffusa texten i böckerna kan jag allt som oftast "hänga upp" på ett händelse i riktiga livet och aha-upplevelserna duggar tätt.

I helgen står förutom dejt med Folke Grauers förmodligen sjösättning av båten på schemat. Så här sent brukar vi inte vara men det har ju å andra sidan sina förklaringar.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Hej Åsa,

    Jag ska byta från bostadsrätt till hyresrätt. Hur mycket får jag sänka mitt pris? Stämmer det att man får sänka priset med 50 procent av marknadsvärdet vid byte till hyresrätt? Vad skriver man i kontraktet, det faktiska köpbeloppet eller marknadsvärdet?

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.

    Jag kan ha missat nåt nu, men eftersom man inte får köpa hyresrätter, så ska du givetvis sälja din lägenhet till marknadspris och det är också det som ska stå i avtalet. I annat fall kan det anses vara ett svartköp (att du lagt pengar emellan för att få hyresrätten) och det är inte tillåtet...

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa,
    Hur skulle du säga att arbetsmarknaden är för mäklare? Varierar lönen mycket utifrån det allmänna ekonomiska läget?

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,

    Det är klart att det allmänna ekonomiska läget påverkar fastighetsmarknaden.

    De allra flesta köparna är ju beroende av att låna pengar för att kunna köpa sitt hus eller lgh och om banken ändrar sin utlåningspolicy eller om ränteläget förändras så påverkar det ju också köpkraften. Åt båda hållen ska också påpekas.

    I dagsläget märker vi av en viss tröghet där vi för tillfället har "tappat" många av förstagångsköparna (de som ex sitter i en hyresrätt) då banken numera ställer högre krav på kontantinsats och de kanske inte ha hunnit spara ihop till den än eller som jag skrivit om innan att man måste sälja sitt hus först innan man kan gå vidare och köpa ett nytt boende.

    Den stigande räntan är naturligtvis också en faktor som påverkar potentiella köpare.

    Arbetsmarknaden för mäklare, som jobbar hårt, skulle jag nog vilja säga är god för tillfället. Men man ska också komma ihåg att vi har väldigt många "olika" marknader i vårt avlånga land och det kan vara svårt att jämföra bara så där rakt av.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

    SvaraRadera