tisdag 17 maj 2011

Knop

Även den mest till synes "vanliga" dag på kontoret när alla rutinuppgifter ska utföras har sina mer eller mindre ovanliga inslag och det är just det som gör jobbet så omväxlande och roligt.

Ni har några gånger här på bloggen fått läsa om att vi inte sällan får ganska många frågor som inte så mycket att göra med själva objektet som sådant utan är frågor av "runtomkring-karaktär" som på något sätt spelar in för en spekulants intresse eller ej.

En dag fick jag till exempel frågan om maxhastigheten i knop i Gullmarsfjorden här i Lysekil.

Trots att vi själva har båt hade jag ingen aning om detta och inte heller hittade jag några ledtrådar när jag sökte igenom mina vanligaste informationskällor. Kom då på den brilljanta idéen att ringa sambon och tillika marinbiologen som borde ha koll på detta. Han hade tyvärr heller ingen aning men ringde tillbaka en stund senare, stolt som en tupp, med informationen som han fått fram genom att ringa Kustbevakningen(!).

Jag kunde sen informera spekulanten att det faktiskt inte finns någon direkt övre knopgräns så länge man håller sig mitt i rännan och eftersom detta innebar att spekulanten kunde ta sig per båt till Lysekil tätort på ett ganska snabbt sätt så ledde det sen till ett bud!

En riktig "win-win-win-situation" alltså där spekulanten fick sin fråga besvarad, vi fick ett bud på fritidshuset och jag dessutom blev lite mer allmänbildad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar