onsdag 10 december 2014

Att vara mäklarstudent

Jag är inne på min tredje termin av fem, eventuellt sex, det beror på om jag ska skriva C-uppsatsen för att få kandidatexamen (vad man nu ska ha den till som mäklare?). Hur som helst studerar jag på Malmö högskola och blev lyckligt utvald till Fastighetsbyråns studentambassadör redan under första halvåret som mäklarstudent.

Som alla vet är livet inte särskilt glammigt som student, nudlar och bacon, men… det är inget för mig! Studier på heltid, kökssäljare på IKEA, driver egen webshop (kika gärna, www.recollect.se), tränar minst 4 ggr i veckan, och tro det eller ej hinner jag med pojkvän (och jag har inte kuggat en enda tenta hittills, peppar peppar!) :-)

Det är underbart att vara student, absolut, man ska njuta och det tycker jag att jag gör, men, det finns ingen som längtar så mycket att bli klar som jag, jag vill ut och kriga! Man får ofta frågan om hur det känns att läsa 3 år för att bli mäklare när ens kollegor kan ha läst endast veckor (till och med hört att man förr i tiden kunde skicka in via tidningen på något sätt och läsa inifrån fängelset, vet dock inte om detta är sant men ändå!!). Och svaret är, det känns bra! Om man ser till hur bra det har gått för vissa av dem som läst kort, så kan jag bara tänka vilka förutsättningar vi kommer att ha med all kunskap i bagaget. Om man ser på min klass är majoriteten runt 25 år, man har inte så lång livserfarenhet då, och detta tror jag också gör det extra viktigt att vi får mer kunskap och kött på benen i skolan, att vi i många fall är yngre idag när vi blir mäklare.

En annan fråga man får är varför man vill bli mäklare. Jag är inte superintresserad av inredning eller fastigheter, det jag drivs av är försäljning! Jag har jobbat med olika typer av försäljning, dels i klädbutik, det är inte lockande för mig att stå ensam i en butik och vika kläder, samma sak varje dag, jobba 10-19 fem dagar i veckan med 4 veckors semester.
Jag vill jobba i ett bra team, där vi kämpar mot tydliga mål, en dag är aldrig den andra lik, kunna komma och gå som det passar mig. Jag vill kunna styra mitt eget liv. De är det som lockar mig. Jag tror att när man kan styra sitt liv och påverka resultatet själv kommer man lyckas som bäst.

En tredje och sista fundering folk har, är om man verkligen tänkt igenom sitt beslut att bli mäklare, du vet väl att det är tufft?? JA, vad är inte tufft om man vill lyckas? Klart det är hårt och man får lägga ner hela sin tid och själ i några år, men det kommer att löna sig, det är jag säker på. Vill man så kan man. Det är mitt motto!

Ha nu en riktigt bra vecka allesammans så ses vi förhoppningsvis i framtiden!

Matilda Edberger
Studentambassadör för Fastighetsbyrån och Mäklarstudent på Malmö Högskola

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Tony GH Lundberg16 december 2014 13:25

    Bra skrivet. Du kommer nog gå långt.. :)

    SvaraRadera