måndag 26 mars 2012

Vikten av framförhållning...

Jag har säkert skrivit inlägg i ämnet förut, men det tål att upprepas... I ett yrke som detta, när man inte har full kontroll över sin kalender, är det extra viktigt att ha god framförhållning.

Satt och tittade i min kalender för denna veckan. Har bl.a. en kontraktsskrivning på onsdag och funderade på när jag ska förbereda handlingarna. Imorgon bitti har vi möte och förmiddagen går åt till ett intag, så jag planerade kontorsarbete på eftermiddagen.

Nu ringde en kund och vill sälja. Så givet, bokade jag in det intaget imorgon eftermiddag... Så, inget kontorsarbete imorgon alltså.... Trots att jag har en lucka på onsdag morgon, känner jag att det är bäst att förbereda handlingarna idag istället, vågar inte chansa... det kan ju komma fler intag.... :-)

Över huvud taget är det så, att vi oftare får tillskott i kalendern än tvärtom. Så har jag tid över NU, så ser jag till att få undan det som måste göras NU (även om jag skulle kunnat göra det imorgon...). Den gamla sensmoralen stämmer alltså, "skjut inte upp till morgondagen....."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar