onsdag 28 mars 2012

Vårtecken!

Har våren kommit på riktigt nu? Igår fick jag påminna mig själv flera gånger: "Det är fortfarande bara mars, det är fortfarande bara mars...." Men man kan tro annat, när termometern visar på nästan 20 grader, folk i alla de former står dubbelvikta i rabatterna och skottkärrorna går varma till och från komposterna....

Det största vårtecknet i vår bransch är utan tvekan fritidshusförsäljningarna. Nu börjar det att ringas om dessa. Igår var jag ute och besökte två olika stugor. En underbar dag att vara ute på fältet o slippa kontorsstolen!

Att sitta på en altan, med en kopp kaffe o prata med kunder samtidigt som fåglarna kvittrar omkring oss... då känner man att man valt rätt yrke!

Jag såg också att det kvittras en del på nätet! För er som missat, kika gärna in, läs och kommentera på maklarkvitter.se....

6 kommentarer:

  1. Hmm inte lätt o få kontakt med er,mailat ett flertal ggr inget svar ?!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag undrar om det är ett måste, eller iaf ett måste i praktiken, att ha egen bil när man jobbar som mäklare? Beror det på om man jobbar i storstad eller på annat håll, eller är det bra med bil även om man jobbar i en större stad? Betalar ni för bensinen själva när ni åker till och från kunder och visningar och så, eller gör mäklarbyrån det när det gäller jobbilresor?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym 1: det är märkligt att du inte fått svar. Åsa är ju föräldraledig förstås, men jag kollar mailen regelbundet (har mail i mobilen) och vet att jag inte har några obesvarade mail över huvud taget. De har nog försvunnit nån annanstans... Prova gärna igen! linda.steen@fastighetsbyran.se

    Hej Anonym 2: jobbar du i en stad liknande Borås, är det inte möjligt att jobba som mäklare utan bil. Vet inte hur det ser ut i tex Stockholms innerstad, men har svårt att tänka mig att mäklarna där åker tunnelbana till visningarna med väska, tossor, visningsskylt o allt annat man behöver.... Bil är nog nödvändigt var du än jobbar...

    SvaraRadera
  4. Mäklare i Vasastan29 mars 2012 kl. 16:33

    Här i Stockholms innerstad åker vi med tunnelbanan till visningarna. Iallafall i Vasastan!

    SvaraRadera
  5. Hej! Kan ni ge lite exempel på nackdelar med att jobba som mäklare, kanske även sånt som man inte tänker på innan man börjat jobba? Jag pluggar f.n. till mäklare i Malmö. Det jag kan komma på själv är jobb på kvällar och helger, jobb enbart på provision och att man "aldrig" är riktigt ledig. Något annat ni vill dela med er av?

    SvaraRadera
  6. Tack för infon, kära mäklarkollega! Intressant att man lever i sin egen bubbla och inser att jag inte skulle klara mig i en halv dag utan bilen, men det går tydligen att mäkla utan bil! I innerstan kanske det t.o.m. underlättar att INTE ha bil...?

    Som svar till dig, anonyme... Det märks att du har läst våra tidigare inlägg, för de saker du nämner är sådant vi tagit upp tidigare. En annan sak som kan upplevas som nagativ med yrket coh som jag inte var beredd på, är den känslomässiga berg- och dalbanan! Man lever sig in i varje försäljning, jublar när det går bra och har (nästan) lust att dränka sig om det går dåligt....

    Men jag tror att man blir en bättre mäklare om hjärtat är med, så det är nog nåt man får ta....

    SvaraRadera