onsdag 7 mars 2012

Högt över hustaken....

Visst är det fascinerande när man kommer upp sig en bit i världen? Idag var vi inne i betongskelettet som ska bli stans häftigaste bostadsrätter.

Bostadsrättsföreningen Söderport erbjuder ett supercentralt läge på Borås paradgata, utomhusspa och två solterasser samt saluhall i entréplanet...... Vem skulle inte vilja bo där?


Så här ser det ut i en av takvåningarna, inte riktigt klart än som ni ser.....



Utsikt österut. Det ni ser är bl.a Gustav Adolfskyrkan i bakgrunden....


Utsikt västerut. Byggnaden i bakgrunden inrymmer idag bland annat Textilhögskolan. Borås Tidning skymtas i vänstra hörnet... Bredvid rondellen, framför BT, står Pinocchio....



Här löper Allégatan vidare norrut.... I bakgrunden ser man Carolikyrkan och ännu längre bak syns fjärrvärmeverket. Bortanför det ligger Elfsborgs fästning, Borås Arena.


Oscar Jacobsson-huset ligger mittemot, nästan... I de här kvarteren finns enormt mycket textilhistoria och ni kan även se Textilmuseét i bakgrunden.


2 kommentarer:

  1. Hej

    Jag är en tjej på 22 år som sitter i funderingar kring vad jag vill göra i mitt liv. Dras av någon anledning till fastighetsmäklar yrket men är kluven i min fråga. Så därför vänder jag mig gärna till er 4:a kvinnor som är väl insatta i yrket och som har jobbat några år i branchen. Hoppas någon vill/orkar /har tid att svara på några frågor.

    Vart utbildade ni er? Jag hittar Gävles fastighetsmäklar program. Skulle ni rekomendera det? Är det tung att plugga till mäklare?

    Hur ser framtiden ut tror ni inom yrket, finns det gott om jobb? Hur "tungt" är jobbet? läst eran blogg och det verkar gå mycket i vågor rätta mig om jag har fel.
    Jobbar man verkligen varje Söndag eller delas det upp eller hur fungerar allt? Om ni kan beskriva en "vanlig" vecka i yrket hur skulle den se ut? Arbetstider, ledighet, uppdrag m.m.

    Har fått höra från många att jag skulle kunna passa som mäklare då jag jobbar inom sälj idag och många tycker jag är en glad tjej med skinn på näsan som drivs av att göra andra nöjda och gillar att ha folk omkring mig hela tiden.
    Så gillar jag ju att sälja också är dock orolig för hur det är att leva med provision lön.
    Kan man klättra inom mäklar yrket?

    Det blev en del frågor såg jag..
    Hoppas ni orkar svara. Har tänkt göra mitt beslut och söka in till hösten 2012.
    Hittar inte mina svar någonannanstans.

    STOR TACKSAMHET

    Minna Lundmark

    SvaraRadera
  2. Hej Minna.

    Roligt att du funderar på att bli mäklare!

    Jag läste här i Borås, så jag har bara erfarenhet av programmet här och kan inte uttala mig om Gävle. Det jag vet, är att utbildningen där har funnits ganska länge, vilket kanske borgar för att de antagligen har bra koll på vad de pratar om...

    Arbetstiderna som mäklare lägger du upp själv. Självdisciplin ger kortare dagar, men man jobbar ändå ganska mycket. Å andra sidan går tiden väldigt fort, så man märker knappt att en 12-timmarsdag har passerat!

    Arbetet är inte särskilt fysiskt betungande, men mentalt. Man måste vara beredd på att folk tycker, alla kommer inte att älska dig och man får skaffa skinn på näsan om man inte redan har det. Det är också tufft att jobba på provision, för man vet inte om lön kommer nästa månad...

    Karriärmöjligheterna finns för den som vill. Dels som anställd mäklare kan man hela tiden sträva efter att sälja mer och bli bättre. Annars kan man starta eget.

    Om du bläddrar tillbaka något år eller två i blogginläggen, så kommer du hitta flertalet inlägg där vi tar upp precis det du frågar om.

    Hoppas du är nöjd med svaret, annars är du välkommen att återkomma!

    Mvh Linda

    SvaraRadera