fredag 10 februari 2012

Konsten att vara en kameleont

Jag slås verkligen av vilka otroliga möten mellan människor vi får vara med om som fastighetsmäklare. Jag förbluffas också av hur lite förberedd man är när man kommer ut som nybakad av just detta. Vi träffar människor i alla skeden av livet och det gäller verkligen att vi snabbt kan anpassa oss och våra personligheter så att vi bemöter människan på rätt sätt. Gör vi fel där kan det betyda att vi tappar uppdraget/kunden, därav rubriken...

Den här veckan har jag mött alla från det lyckliga paret som nu ska bli sambos i sitt nya drömhem till de som just mist en kär familjemedlem. Varje kund måste bemötas på rätt sätt och det är i ovan situationer det blir extra tydligt.

Att vara en duktig säljare kommer sekundärt anser jag, kan du inte "ta folk" kommer du ha svårare att lyckas. Detta är min högst personliga uppfattning, men jag ser mitt höga NKI (nöjd kundhetsindex)och fattar ju att något rätt gör jag och det jag är bäst på är just att "ta folk".

//Linda E

2 kommentarer:

  1. När du skriver duktig säljare, menar du att man kan vara en duktig säljare utan att kunna bemöta människor på olika sätt utifrån deras unika personligheter och skeden i livet?

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din fråga. Jag tror, och som sagt detta är helt min egna bedömning, att många tror att det räcker att vara en säljare för att bli en framgångsrik mäklare. För att du ska bli framgångsrik krävs det ju till en början att du är duktig på att plocka in uppdrag annars har du inget att sälja. Det är ju där din kompetens som kameleont kommer in. Anser jag.

    SvaraRadera