tisdag 2 augusti 2011

Accepterat!

Det händer saker på fastighetsmarknaden. Ny mäklarlag som trädde i kraft den 1 juli och from igår, den 1 augusti, så infördes konceptet accepterat pris på alla bostäder som är till salu i Stockholms innerstad.

Initiativet är en del av en branschöverenskommelse för att motverka så kallade lockpriser. En stor del av mäklarföretagen som är verksamma inom Stockholms innerstad står bakom överenskommelsen.

Definition av den nya termen:
Accepterat pris innebär att priset som anges i bostadsannonsen ligger på en nivå som säljaren är villig att acceptera som slutpris. Om flera bud finns kan dock budgivning förekomma och priset bli högre. Säljaren och mäklaren kommer gemensamt fram till nivån på det accepterade priset som även ligger inom ramen för mäklarens värdering av bostaden.

Även om ett Accepterat pris är angett råder enligt lag alltid fri prövningsrätt för säljaren vilket innebär att denne har rätt att själv välja om bostaden ska säljas, till vem och till vilket pris.


Det ska bli spännande att se om detta får den effekt som man hoppas på. Kanske kan vi till och med få höra om Lindas erfarenheter av detta på bloggen lite längre fram i höst?

4 kommentarer:

  1. Jag har ett par frågor jag skulle vilja ha besvarade vilka egentligen inte har någonting med detta inlägg att göra, men hur ofta uppstår det en tvist mellan köpare respektive säljare? Samt är det ofta standardavtalen ändras, exempelvis på grund av att ett svävarvillkor skall skrivas in i kontraktet? / JV

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.

    När du menar tvist, menar du då när det går till domstol? I så fall upplever i alla fall jag att det inte sker särskilt ofta.

    Kontrakten är ju alltid individuellt anpassade efter situationen, men det är sällan vi diktar ihop egna formuleringar. Till de mest förekommande situationerna (besiktningsvillkor, lånevillkor osv) så har vi formuleringar som är framtagna av våra jurister.

    Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar Linda!
    Angående tvisterna så var det precis det jag menade. Jag sitter för närvarande och läser 'Fastighetsmäklarlagen - En kommentar' skriven av Magnus Melin och jag kan tycka att boken innehåller en hel del rättspraxis, därav frågan.

    I och med att jag inte utfört min praktik ännu så har jag svårt att tillämpa det teoretiska med det praktiska, och jag har haft bilden av att det är ni fastighetsmäklare som diktar ihop egna formuleringar gällande de individuellt anpassade kontrakten. Återigen tack för dina svar som får mina bitar att falla på plats! Jag uppskattar denna blogg oerhört mycket, keep up the good work!

    Ha en trevlig helg nu alla bloggare på mäklarvardag, det ska jag ha!

    SvaraRadera
  4. Tack Janne, vad glad jag blir av att höra att du uppskattar bloggen! Det är ju för er därute vi skriver, så gärna mer feedback!!

    När du kommer ut i vardagen som mäklare kommer du att lära dig enormt mycket på kort tid och många fler pusselbitar kommer att falla tillrätta. Se också till att skaffa dig en bra mentor, som jag skrev om i ett inlägg i höstas. Det är ovärderligt att få tips från någon som redan gått i uppförsbackarna......

    Lycka till med din utbildning och fortsätt logga in på bloggen!

    Mvh Linda

    SvaraRadera