söndag 21 augusti 2011

Samma, fast så olika

När Linda beskriver sin marknad i storstan, slås jag av hur olika förutsättningar vi mäklare har, beroende på var vi jobbar någonstans.

Det hon beskriver med acceptpriser har vi i Borås jobbat efter i flera år och tur är väl det, för vi ute i landet har vi inte riktigt hamnat i den där onda cirkeln, där man som säljare eller mäklare känt sig tvungen att lägga utgångspriset för lågt för att få dit spekulanterna över huvud taget.

Bra initiativ av branschen, hoppas nu att vi kommer tillrätta med prissättningen, även i storstadsregionerna..

Detta leder mig även in på ämnet vi fick en fråga om, i en av kommentarerna, i veckan. Det handlade om vad jag som mäklare använder för "lockbete" för att få kunden att välja mig. För det är inte bara viktigt som mäklare att kunna sälja hus, man måste också kunna sälja in sig själv!

Ja, vad använder jag som lockbete då? Vad är det som gör att mina kunder väljer mig?

Tja. Det beror på....

Beror på vaddå, undrar ni givetvis. Jo, det beror helt enkelt på vad kunden vill ha. Jag måste i läsa av varje kund, prata mycket om allting runtomkring försäljningen och ta reda på så mycket som möjligt om vad som är viktigt för just den kunden jag har framför mig just nu.

När jag tycker att jag har en aning om vad kunden vill, så kan jag börja lägga upp mina förslag på en försäljning som jag tror skulle passa dem.

Det handlar alltså om att presentera det breda koncept vi har, men jag trycker på lite olika saker, beroende på vad jag tror att kunden är mottaglig för.

Som exempel: Har jag en kund som frågar mycket om dolda fel och ansvaret man har som säljare efter avslutad affär, så kan det ju vara en god idé att prata några minuter extra om förbesiktigade hus och om att det faktiskt går att ta en försäkring.

Är kunden intresserad av statistik, så lägger jag lite mer tid på att visa vad tidigare försäljningar i området har resulterat i....

Är kunden kanske någon som menar att de inget vet och aaaldrig har sålt hus förut, så gäller det ju att trycka extra mycket på tryggheten i att anlita oss. Vi har ju mycket att erbjuda ur vår verktygslåda. Däri finns det något för alla!

Generellt handlar det också om att, även om vi anpassar oss efter den kund vi sitter hos, så måste du vara dig själv. Du måste också inge ett lugn och uppträda förtroendeingivande. Din säljare måste känna sig trygg i att du tar hand om deras försäljning på bästa sätt och med bästa omdöme.

Lätt som en plätt alltså!!

8 kommentarer:

  1. Hej! Jättebra svar på min fråga.

    En annan sak jag satt och tänkte på var, hur får man som Fastighetsmäklare ihop det med sin månadslön när det är provisionsbaserat, Du som har barn, blir det inte lite "oroligt" varje månad att man måste få ihop sin lön för att kunna betala av räkningarna man har varje månad?
    Har man någon form av fastlön?

    Eller hur många objekt beräknar man med att få sålt varje månad för att få en medellön.
    berätta gärna lite mer invecklat hur siffrorna ser ut från ett sålt objekt till lön.

    hjälper man varandra på eran byrå eller sköter alla sitt eget fullt ut?

    Mvh
    Alexander

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!

    Jag ska till vintern köpa mitt första egna hus. Har förstått att det ofta blir budgivning. Det jag undrar lite över är hur bunden jag är till det bud jag lägger i en budgivning?

    SvaraRadera
  3. Hej på Er!

    Jag börjar med att svara på andra frågan, om bud. Du är i juridisk mening inte bunden vid ett bud över huvud taget. När det gäller fastighetsaffärer är det bara det skrivna man är bunden till. Det gäller även säljaren.

    Däremot råder jag dig till att endast lägga bud om du har för avsikt att köpa! Det innebär i praktiken att du ska ha tänkt över ditt beslut noggrannt först och när du lägger budet bör du alltså vara inställd på att stå fast vid det. Tänk på att det finns en part i andra änden som genomlider en känslomässig berg-och-dalbana.....

    Så till den första frågan;
    En mäklares lön har vi faktiskt tagit upp här på bloggen tidigare. Kolla gärna länken: http://maklarvardag.blogspot.com/2010/12/lon-for-modan.html

    På vårt kontor kör var och en sitt eget "race". Det beror dels på att vi är ganska många, dels på att vi har lite olika budget.

    Mindre kontor, har jag hört, lägger månadens intäkter i en pott som sedan fördelas lika. Fördelen då är ju att du förhoppningsvis får lite lön även om du själv inte sålt nåt, men å andra sidan måste du vara beredd på att dela med dig till de andra om du gjort en riktigt bra månad. Den lösningen förutsätter att alla lägger lika mycket energi i arbetet och att man är ganska jämna i sin försäljning, annars blir det nog lätt slitningar.....

    Eftersom man inte vet vad man får i lön (eller ens OM man får någon) från månad till månad, måste man ha reserver, dvs en personlig buffert. Jag försöker att alltid ha motsvarande 2-3 månadslöner på kontot. Kan låta mycket, men jag har ju trots allt familj att försörja, plus att jag är trygghetsgeneral - gillar alltså både hängsle och livrem.....

    Lön och arbetstid räknar vi alltid på årsbasis, så vad vi har i lön vet vi ju först året efter.....

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag funderar på att börja plugga till mäklare till hösten - är inte helt säker på att jobbet kommer passa mej dock. Jag har inte läst någonting som har att göra med fastighetsförmedling eller ekonomi på gymnasiet så jag har inga kunskaper, förutom allt det jag lär mej på bloggen, tack för det! :)

    Men, är det rimligt att lyckas som fastighetsmäklare genom att börja från noll på högskoleutbildningen, dessutom utan att ens vara särskilt duktig på ekonomi och liknande? Tror du att jag genom utbildning och erfarenhet kan få tillräckligt med verktyg för att bli mäklare, eller bör man ha visst "anlag" för ekonomi etc? När jag läser om vad ni gör på jobbet så känns det lite som en omöljlighet att klara av att lära sej allt!

    SvaraRadera
  5. Hej anonym!

    Att du inte har läst varken ekonomi eller fastighetsförmedling innan du påbörjar en eventuell utbildning till mäklare är absolut inget du behöver oroa dig för. Utbildningen är ju just till för att ge dig alla de verktyg och den kunskap som du behöver för att sen klara av jobbet!

    Dessutom ingår ju den obligatoriska praktiken på 10 veckor som verkligen är både nyttig och lärorik och där studenter får möjligheten att knyta ihop teori med praktik.

    Jag tror, oavsett om du väljer att bli mäklare eller väljer en annan utbildning, att det absolut mest viktiga är att du verkligen känner dig motiverad och att du tycker det är kul! Annars kommer det dels bli tufft att klara utbildningen men framför allt bli tufft att klara av jobbet sen.

    Mitt råd till dig, om du känner dig osäker, är att söka upp någon mäklare och berätta att du funderar att börja plugga till mäklare och fråga om du kan hänga med et par dagar för att bilda dig en uppfattning om att jobbet kan vara något för dig.

    Vi hade en tjej som gjorde just detta hos oss och hon har nu sökt och kommit in på utbildningen till mäklare.

    Lycka till med ditt utbildningsval!!

    Mvh Åsa Larsson

    SvaraRadera
  6. Tack Åsa! Två små frågor till, 1) Hur gamla är oftast nyexade mäklare, och hur gamla är de flesta i genomsnitt när de börjar jobba som fastighetsmäklare? Hur många år tar det vanligtvis innan man blir en "riktigt duktig" mäklare? 2) Hur fungerar mäklararvode? Tar ni alltid en viss procentsats eller beror det på mäklare/område/om det är bostadsrätt eller villa etc?

    SvaraRadera
  7. Hej igen!

    Svårt att svara på din fråga om ålder. Jag ska se om jag kan rota fram någon statistik som visar på detta. I min klass är vi dock allt från 18 år till 50+, så det är en väldigt spridning :-).

    Gällande din andra fråga om hur länge det tar innan man blir "riktigt duktig" så beror det ju på vad du lägger i det begreppet. Duktig som i att man tjänar mycket pengar? Eller duktig som att man får ett högt nöjd-kund-index? Eller duktig på att vinna förtroende och ta in många objekt.
    Förra året exempelvis var det en kille inom Fastighetsbyrån som blev årets mäklare (mest provisionsintäkter i hela landet) och han hade bara jobbat i drygt ett år som mäklare...
    Hårt arbete är det som gäller oavsett vad man lägger in i begreppet duktig. Ett tips är också att skaffa en bra mentor som man kan konsultera och få bra tips av.

    Generellt sett så är det nästan alltid en viss %-sats i arvode även om det ibland kan förekomma ett fast arvode.

    Hoppas du fick svar på dina frågor!

    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  8. Tack för svaren, och för snabbt svar! Då ska jag fundera på hur jag ska göra till hösten! Ja statistik om ålder på mäklare skulle vara kul att se :)

    SvaraRadera