onsdag 18 november 2009

Samtaxerat, samintecknat.....

Jag har sålt mycket igen....
Kul.
Frågorna som finns kring dessa affärer är följande. Om du har fastigheten samintecknad och samtaxerad vilka har ansvar för att "fixa" till detta och hur är tillvägagångssätet? Inteckningsbiten är en enkel match. Det fixar banken med några penndrag men samtaxeringen, när kan denna ändras och varför sker det inte automatiskt? Inge Nilsson på Skatteverket hade svaret. Det sker alltid i samband med omtaxeringen som är i början av året. Det går inte att göra innan så köparen och säljaren får leva med denna formen fram till det givna datumet? Vad har det för betydelse? Säljaren får betala fastighetsskatten fram till den givna datumen. Det kan man naturligtvis avtala om men kan det vara något annat man bör tänka på? Regleringen är klar! Beteckningen finns! Arealen är angiven samt tomtgränser.

Den andra affären har två personer som äger vardera hälften och en som äger hela fastigheten? I det fallet är det en vilande lagfart! Jag säljer för 3.3milj och den vilande lagfarten är på 4.6milj? Inte ofta jag ser det i affärer. Skall någon med vilande lagfart stå som säljare? Nix!
Som Ni ser det är mycket intressant vi lär oss varje dag, mycket kan vi men det är alltid något som bör diskuteras! Folke Grauers har varit min lärare och jag läser fortfarande mycket skrivit av honom så jag tycker jag har bra på fötterna. Men att fråga är också ett bra sätt att lära sig!

Nu skall jag ut på en känslig värdering där båda makarna inte vill se varandra mer men måste vara på värderingen för att de inte litar på varandra längre? Det kan jag förstå men jag gör ju jobbet på mitt sätt oavsett hur ovänner eller vänner de är. I det läget lämnar jag aldrig ut något på plats!

Lunch!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar