fredag 25 maj 2012

Gästinlägg från Helena i Mölndal

Hej!

Jag heter Helena och jobbar som mäklarassistent på Fastighetsbyrån Mölndal. Vårat kontor består av 8 mäklare och 2 mäklarassistenter som jobbar här i Mölndal.
Jag är utbildad resesäljare och har jobbat inom hotell- och restaurangbranschen i Australien och Jersey. Innan dess jobbade jag på Luftfarstverket ,  AB Volvo och på ett VVS företag som VD sekreterare. Sedan hamnade jag i skobranschen som marknadsassistent i över 10 år innan jag fick jobb som mäklarassistent på Fastighetsbyrån Mölndal i augusti 2007.

Ofta får jag frågan vad en mäklarassistent gör om dagarna och det är lite olika från kontor till kontor beroende på vilken roll mäklarassistenten har på kontoret. Som mäklarassistent ska vi i första hand underlätta för mäklarna med allt det administrativa såsom att förbereda visningsprospekten, beställa DR (direktreklamutskick), ringa på spekulantlistor och uppdatera spekulantregistret. Vi har ett nära samarbete med Swedbank. Vi har ett internt system där vi informerar varandra när våra kunder önskar värderingar och/eller när kunden önskar offert på lånelöfte eller kontakt med banken. Varje månad har vi en avstämning och följer upp våra ärenden. När vi har en kundträff (tex samboträff eller seniorträff), hjälper jag till med utskicket och följer upp våra anmälningar.

Efter drygt 5 år som mäklarassistent på Mölndalskontoret, stortrivs jag och vi är ett bra gäng som jobbar på kontoret. Dagligen kommer jag i kontakt med nya kunder som på något sätt vill få kontakt med en mäklare. Vi har även kontraktskrivningar och tillträden på kontoret och då är det mig de träffar på först när de kliver in på kontoret. Oftast blir jag positivt bemött av våra kunder när jag ringer upp för att erbjuda en kostnadsfri värdering eller om vi på något annat sätt kan hjälpa till med att hitta ett nytt boende åt dem.  Det här är en kort version om vad jag gör om dagarna.

Trevlig sommar!
 

Hälsningar
Helena Lagerbohm

1 kommentar:

  1. Vad tjänar man ungefär som mäklarassistent??

    SvaraRadera