onsdag 30 maj 2012

Avslut

Så var då mina dagar i Malmö räknade. Känns riktigt sorgligt för jag har trivts bra på Malmö högskola och uppdragsutbildningen till mäklare som är en distansutbildning som möjliggör att man kan jobba samtidigt som man pluggar. Den snabbe räknar ut att det blir 100% plus 100% och lite till men det går om man vill! Nu väntar dock nya utmaningar runt hörnet som jag hoppas att jag står väl rustad inför.

Innan jag är i mål ska dock sluttentan, som är en slags sammanfattning av den fastighetsrätt, bostadsrätt, skatterätt, PBL, marknadsrätt, familjerätt plus såklart en rejäl dos mäklarrätt som vi läst de senaste två åren klaras av.
Det är i princip plugg dygnets alla timmar som gäller för tillfället. Vet ni, det är till och med så illa att jag drömmer om paragrafer i jordabalken och mäklarens råd- och omsorgsplikt :-). Examinator på kursen är en ledamot av vår tillsynsmyndighet, Fastighetsmäklarnämnden (FMN) så vi får vad vi tål!

Trots att vi inte riktigt är i mål än hade vi en fin avslutningsfest tillsammans med klassen i fredags. Sista natten med gänget liksom. Vi drack bubbel, åt snittar och så passade vi också på att fira med tårta att Folke Grauers nu gick i pension vid Malmö högskola. Vi var tydligen hans sista klass och det känns coolt att fått undervisning av gurun Grauers som är en oerhört kunnig, sympatisk och trevlig man.

Nu ska jag ansamla mina allra allra sista krafter och köra ända in i kaklet. På tisdag den 5 juni smäller det!

En blott 23-årig Folke

Folke tillsammans med sin kusin Per-Henning Garuers som också skrivit mycket litteratur på området och tillika vår lärare i skatterätt.
Utsikten mot Danmark från vårt klassrum i Ubåtshallen.

2 kommentarer: