onsdag 8 juni 2011

Inte säkert 100%.....

Vi fick en fråga här på bloggen om det finns banker som lånar ut mer än 85% när man köper ett hus. Jag har försökt att svara på det inlägget, men det verkar vara lite strul med det tekniska, så mina svar går inte ut. Men jag har ju den stora fördelen att jag kan lägga mitt svar som ett nytt inlägg istället!

Bakgrunden är ju den att man, med de nya bolånereglerna, endast kan ta ut pantbrev på max 85% av fastighetens marknadsvärde. Av den anledningen lånar inte heller bankerna ut mer än så, med fastigheten som säkerhet.

Bankerna vill därefter helst att man betalar resterande del kontant. En del kräver kontantinsats på 15%, andra nöjer sig med 10%. (Det kan naturligtvis finnas fler varianter och lösningar, man får själv i så fall diskutera med sin bank..)

I de fall man kunnat betala 10% kontant tar man resten som ett blancolån, dvs ett lån utan säkerhet där räntan alltid är rörlig och dessutom ligger lite högre än de andra räntorna.

Jag skulle dock inte rekommendera någon att låna hela de 15 procenten som blancolån. Det blir ganska dyrt i längden. I så fall är det bästa att helt enkelt vänta med husköpet tills man har råd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar