måndag 1 mars 2010

Kontrakt * 3

Veckan och mars månad har börjat på bästa tänkbara sett. Måndagen innebar en kontraktsskrivning, ett tillträde och två visningar. På den ena visningen kändes det som om vi hittat minst en potentiell köpare. På den andra visningen var köparen redan hittad men de skulle utföra sin undersökningsplikt (vilket man oftast inte gör på en allmän visning med en massa folk) och titta noga innan kontraktet.

På bilresorna mellan mötena pågick lite budgivningar, på den ena blir det kontrakt redan imorgon. Dessutom har jag sedan förra veckan ytterligare ett kontrakt inbokat imorgon. Som sagt, vilken start på månaden!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vill bara säga att denna bloggen är otroligt rolig och inspierarande att läsa! Är mäklarstuderande och klar i sommar, och det är såå kul att följa dig och de andra i denna bloggen! =)

    SvaraRadera
  2. Tycker denna bloggen är vädligt bra, men har en fråga! Läser själv till mäklare så därför kom jag o tänka på om det verkligen är god fastighetsmäklarsed att skriva på en blogg om sina kunder? Visst skriver ni inga namn och sådant, men ändå kan man ju lista ut vilka det KAN vara om man är bosatt i samma område som ni är. Och inte minst så är det väl stor risk att köparen/säljaren känner sig träffade av det ni skriver?

    Jag tycker det är en jättebra idé med denna bloggen, men efter att ha haft en lärare som minst sagt skrämt upp oss om god fastighetsmäklarsed osv så undrar jag om detta är det?

    SvaraRadera
  3. Hej Therese! Vad roligt att du tycker om bloggen.

    Vilken bra kommentar! Visst är det oerhört viktigt för mig att aldrig skriva något som kan kränka någon. Det är en fin balansgång mellan att beskriva min vardag utan att avslöja för mycket. Bloggen ska vara intressant att läsa. På den oerhört lilla marknaden där jag jobbar (alla känner alla) måste jag i allt jag gör: möte med kunder, telefonsamtal och även på bloggen tänka på mina kunders integritet. Mina blogginlägg ska spegla mäklaryrket och jag försöker även ta upp lite allmänna frågor m.m. som jag brukar få. Jag hoppas och tror att jag i det mesta håller mig till vad man kan skriva. Jag försöker tänka på att jag kan skriva om sådant som jag skulle kunna säga till någon kund som ringer mig och frågar samma fråga. Men att väga sina ord rätt är viktigt då det mesta kan tolkas på olika sätt.

    God fastighetsmäklarsed skulle man kunna diskutera i all oändlighet. Men för mig betyder det inte någon slags manual man ska följa, utan för mig är det ett sätt att agera i sitt yrke som ska spegla precis allt jag gör, som finns med hela tiden.
    Jag vill aldrig missgynna någon part, jag vill vara opartisk, jag vill att alla förstår vad de ger sig in i. Jag vill ha mina kunders förtroende helt enkelt. Har man den grundinställningen LEVER man god fastighetsmäklarsed. Det är inte svårare än så enligt mig.
    Går man och oroar sig för allt ansvar vi har (vilket är stort) blir detta yrke omöjligt. Ansvar finns inom alla yrken men vi är alla människor som kan göra fel.

    Jag önskar dig stort lycka till och tack för din intressanta kommentar!

    SvaraRadera