fredag 19 mars 2010

Vad är viktigast för Dig!?

Är det den mest engagerande mäklaren, bästa pris, lägst provision, flygfoto, bjuder på av flyttningsstädningen, säljer med friskrivningsklausul eller något annat?
Den fråga ställer jag alltid vid mina möte med nya kunder. Vad är viktigast för Dig? I vår värld är det sällan de svarar lägsta provision! De svarar högsta pris eller förtroendet för mäklaren.
Då har Fastighetsbyrån lättare att vinna tävlingarna mot konkurrenterna! Vi är inte billigast. Vi lyssnar däremot vad som är viktigt för kunden och det är oftast avgörande. En konkurrent hade en helsida med

VI SÄLJER FÖR 2.98%! VÅRERBJUDANDE! Jag läser det och funderar vad denna annons gör med mig? Blir jag sugen på den mäklaren? Ja, några blir säkert. Nej, inte särskilt tycker andra. Om vi fokuserade på tjänsten och tog betalt när vi säkerställt vad kunden vill ha så hade allt varit enklare för våra kunder.
En konkurrent/ kollega ville att alla vi andra skulle samlas kring en helsida för att markera att vi också säljer för 2.98%? Nja, det är inte så jag agerar. Jag vill inte diskutera kundernas provision i tidningsannonser, det är en sak mellan den som skall köpa tjänsten och den som skall utföra tjänsten. Precis som i alla annan upphandling kring en tjänst. Inget är statiskt och vi kan diskutera frågan utan att den blir komplicerad för oss. Man skall betala vad man tycker tjänsten är värd. Båda parter skall vara nöjda efter avslutad affär, det måste vara målet.

Vi flyttar till nytt kontor nästa vecka. Vi är så makalöst glada för detta. Nytt, fräscht, enkelt för kunden att komma in, fin utsikt, många skyltfönster och i ett plan! Välkomna in när Ni önskar. Via har alltid en kopp kaffe och en bit choklad framdukat! Ha en härlig helg, själv skall jag sälja minst ett hus och börja flytta arkivet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar