torsdag 4 mars 2010

Vänlighet vinner....

Efter en rundresa i vackra Asien så är jag igång igen....
Husen i Thailand är inte helt lika våra! Tänk vilken skillnad det är på vad vi vill och hur vi tänker med vår bostad. I Sverige inreder vi och gör det väldigt behagligt för oss. I Thailand bor många i små plåtlådor utan fönster? 10 kvm, 4 i familjen. Toa ute. Kök ute. Det är naturligtvis enklare att har toa& kök ute när det är 30 grader varmt och lite regn. Vi åkte runt och den fattigdom man får serverad är svår. Om deras bostadssituation är svår så är deras vänlighet och inställning till livet mycket mer fascinerande Mina medarbetare och jag har haft boken "Det goda värdskapet" för ögonen i vårt arbete. Jag tror att bokens författare varit i Thailand och studerat deras vänlighet, den har inga gränser! De har förstått vem som är kunden! Så enkelt är det faktiskt. Inte vem som är mer eller mindre värd, utan just vem är kunden? Du eller jag? I mitt arbete är inte jag kunden. På Ica är jag kunden. Den dagen vi ser sammanhanget kan vi börja tala om ett gott värdskap. Jag har varit i Asien innan och jag kommer återvända, nästa gång kanske vi tar Kambodja. Ligger ju väldigt nära östsidan av Thailand.
Vi har sol på Österlen, jag tog med den hem! Den 9 april inviger vi vårt nya kontor, gissa om vi längat!?
Återkommer med en spännande avräkningsdiskussion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar