torsdag 25 februari 2010

Konsten att ta en förlust

Som mäklare kan jag använda många av mina erfarenheter från idrotten. Inför ett intagsförsök laddar jag med att vässa argumenten, och väl på plats gäller det att vara bättre än motståndarna. Då är det match! Dessutom finns redan en erfarenhet av att hantera nederlag och kunna ta en förlust.

Idag visade det sig att jag inte har varit tillräckligt övertygande i ett kundmöte och förlorat den affären till en motståndare. Och jag är som vanligt en mycket dålig förlorare. Kan det bero på att jag i min mycket lysande fotbollskarriär aldrig behövde lära mig att hantera en förlust? Det måste vara så. (Ok, det kan finnas delade meningar om det påståendet :-) )

Som på beställning efter en deppig inledning på dagen ringde en fd köpare till mig och ville sälja. Det tar jag som det bästa beviset på en lyckad affär när köparna kommer tillbaka.
Det svänger upp och ner hela tiden, och det är bara att hänga med.

4 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde höra denna fredag!
    Ska försöka få ihop en minst sagt svängig affär idag!
    Du är verkligen duktig på att blogga Isabella, å vad jag kan utläsa en ännu bättre mäklare!
    Kör hårt!
    Hälsar Stina, en mäklare lite längre söderut i landet

    SvaraRadera
  2. Hej Stina! Tack, vad snällt skrivet. Visst är det utmanande med lite svängningar i arbetet?
    Lycka till med affären idag!
    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul idé med den här bloggen tycker jag! Jag har en lite fundering: Jag går mitt andra år på gymnasiet, och jag är jättesugen på att plugga vidare och senare jobba som mäklare. Jag tänkte fråga vad du/ni har gått för utbildningar? Finns det någon ni rekommenderar? Jag bor i Uppsala, gick ni något i närheten? Jättetacksam för svar!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har själv läst till mäklare i Uppsala så det går alldeles utmärkt. Närmaste mäklarprogram finns i Gävle och på KTH om jag inte minns fel. Men det går lika bra att läsa enstaka kurser som jag gjort. Jag började på Ekonomprogrammet på Uppsala Universitet och kompletterade med Mäklarspåret på SLU i Ultuna.

    Utbildningen ska omfatta minst 120 högskolepoäng (hp) fördelade på följande kunskapsområden:

    • fastighetsförmedling (minst 30 hp)
    • civilrätt (minst 15 hp)
    • fastighetsrätt (minst 15 hp)
    • skatterätt (minst 7,5 hp)
    • ekonomi (minst 15 hp)
    • byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
    • fastighetsvärdering (minst 7,5 hp).

    Resterande 22,5 hp ska vara fördjupning eller breddning inom något av de nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi.

    Läs mer på fastighetsmaklarnamnden.se

    Lycka till!

    Mvh Isabella

    SvaraRadera