onsdag 10 mars 2010

Första mötet

Ett viktigt inslag i det första besöket hos en kund är att skapa en relation inför ett förhoppningsvis långt och nära samarbete. Många är nervösa inför våra besök och uppskattar andra samtalsämnen än själva försäljningen (som ibland sker på grund av en tråkig omständighet).
Jag försöker att hitta andra samtalsämnen som ligger kunden varmt om hjärtat. Ofta visar det sig ganska snart i ett hem om det är musik, jakt, inredning, matlagning, sport eller kanske barnbarnen som är det största intresset.

Lika viktigt vid kundmötet är att skriva ner underlaget för värderingen/objektsbeskrivningen, ta reda på kundens behov, presentera en tjänst som passar i just det fallet m.m. Allt detta varvat med mer personligt prat också. Dessa kundbesök (Intagsförsök) tar oftast lång tid, och ska ta tid.

Ibland är ett samtalsämne mer givet än något annat. I de fallen när en sån här underbar varelse öppnar dörren är jag hemma direkt:

4 kommentarer:

  1. Visst är hon? Världens sötaste.

    SvaraRadera
  2. Vilket samarbete finns det mellan swedbank och fastighetsbyrån ?

    Äger swedbank något av alla mäklarkontoren ?

    På vilket sätt upplyser alla fastighetsbyråns mäklare om dess rätta ägarförhållanden ?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym!

    Fastighetsbyrån är ett helägt dotterbolag till Swedbank.
    Mäklarkontoren är franchiserade, de drivs alltså som egna aktiebolag.

    Jag vet inte exakt hur du menar med dess rätta ägarförhållanden.
    Skulle någon ha missat att vi är en del av Swedbank så får man väl säga att vi totalt har misslyckats med vårt budskap, vilket är just att vi är en del av Swedbank.

    Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

    SvaraRadera