tisdag 9 mars 2010

Samma arvode vid tiodubbel arbetsinsats?

Apropå Sannas tidigare inlägg måste jag inflika i detta mycket intressanta ämne.

Har precis avslutat en försäljning där jag har haft ca 15 visningstillfällen, restid från kontoret ca 45 min. Alltså ca 2,5 timmar per visning. Där har jag stått sena kvällar, tidiga mornar och många, många helger. Väntat tålmodigt på spekulanter som kommer timmar försent. Som jag har vänt ut och in på mig för att hitta en köpare.

När vi äntligen nådde målet behövde de inte betala en krona mer än om vi nått målet direkt. Rätt eller fel kan man diskutera, men så ser våra uppdrag ut. Uppdragsavtalen är skriva och såklart de som gäller. Vår morot ligger i att nå målet så fort som möjligt.

Klart är väl ändå att vi är relativt ensamma som yrkesgrupp om att arbeta under dessa förutsättningar? Rätta mig om jag har fel. Vi kunde lika gärna ha lagt ner all denna energi, tid, pengar, kraft och slit helt i onödan och inte fått en krona för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar