torsdag 21 juli 2011

Praktikantens inlägg

Hej!

Isabelle heter jag och har praktik på Fastighetsbyråns kontor i underbara Lysekil. Jag hade fem veckors praktik här förra sommaren och trivdes som fisken i vattnet. Därför har jag nu mina fem sista veckor här (2 v kvar) innan jag flyttar till Stockholm för att börja jobba på Fastighetsbyrån i Nacka. Skolan är avslutad och jag har tagit examen på Högskolan Väst i Trollhättan där jag gick den tre åriga Fastighetsmäklarutbildningen. Nog om mig. Det jag tänkte skriva om idag handlar om att jag var studentambassadör för Fastighetsbyrån min sista termin på skolan.

Till att börja med vill jag skriva och berätta att detta är mitt första blogginlgg någonsin! Jag läser några olika bloggar (självklart mäklarvardag) men har aldrig haft drivkraften eller något större intresse av att starta någon själv. Men att skriva ett gästinlägg här känns väldigt spännande!

Ambassadörsskapet staratde då FB sökte ambassadörer genom de olika kontoren och min praktikchef tipsade Jesper (rekryterare på HK) om mig. Självklart tackade jag ja då jag verkligen trivs inom FB och ser det som ett seriöst och insprirerande företag att jobba hos. Sammanlagt var vi sju ambassadörer från fem olika skolor som blev utvalda.

Att vara ambassadör innebar bl.a. att göra FB synlig på skolan, detta genom att besöka och informera mäklarklasserna, göra reklam för FB genom olika posters och dylikt samt att försöka rekrytera och ge tips på duktiga mäklare samt att ge tips och ideér till FB på olika aktiviteter som skulle kunna utföras på skolan.

För att bli mer inspirerade blev alla ambassadörer uppbjudna av Jesper och Asal till huvudkontoret i Stockholm för en träff så vi bl.a. kunde lära känna varandra, vi fick lyssna på olika föreläsningar samt diskutera hur ambassadörsskapet kan utvecklas på bästa möjliga sätt och förklara hur situationen såg ut på de olika skolorna. Hela träffen avslutades med en middag med Jesper och Asal. Vilket var väldigt trevligt!

Det som jag utförde i Trolhättan var att jag satte upp posters i skolan och gjorde reklam för FB, jag informerade klasserna om mitt ambassadörsskap samt att jag gjorde en undersökning hos mäklarettorna- och tvåorna som handlade om vad för gästföreläsningar som de skulle vara intresserade av att lyssna på. Jag hoppas att jag bidrog med något i alla fall :)

Tyvärr varade inte mitt ambassadörsskap så länge som jag hade önskat och jag hann inte utföra allt de som jag hade velat. De sista 10 veckorna av terminen stod examensarbetet på schemat och det tog upp det mesta av min tid.

Men att få ha varit ambassadör för FB på Högskolan Väst tycker jag var väldigt kul och motiverande. Jag tycker det är oerhört positivt att FB jobbar på det här sättet. Det är väldigt viktigt att få kontakt med studenterna tidigt och det finns väl inget bättre sätt än att utse en student som den förlängda armen.

Tack och hej för mig!

Kanske gör ett gästspel igen innan mina veckor är över :)

4 kommentarer:

  1. Har du några tips på hur man ska söka praktikplats? Är det bäst att bara kliva in i det kontoret man är intresserad av eller ska man ringa eller maila först? Ska man ha med sig CV eller bara berätta lite kort om sig själv? Är det svårt att få praktik? Ska man börja söka redan det första året eller vill de hellre ha någon som gått lite längre?

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline, Isabelle har lovat att skriva ett inlägg om just praktiken så håll utkik!

    SvaraRadera
  3. Hej Isabell,

    Intressant läsning! Är precis som Caroline nyfiken på mer läsning kring din praktik. Pluggar själv fastighetsmäklarprogrammet och jag skulle gärna läsa mer om eventuella tips från någon som "ligger före i karriären".

    Jag skulle förresten vilja veta din (och Åsas) åsikter om de här nya mäklartjänsterna som dyker upp. En hel del vänner som förra året blev klara med sin utbildning, använder sig just av dessa. För de så funkar det rätt bra tydligen. Min tanke är att enda eventuella problemet är att det i vissa fall kan bli en prispress på arvodet när många konkurrerar om samma kund. Å andra sidan är man som nyexad rätt "desperat" :).

    (tjänsterna jag pratar som är tex www.maklarofferter.se & bostart.se)


    Hoppas ni båda fortsätter att blogga! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anders,

    Kul att du gillade vår gästbloggare!
    Isabelle är nu klar med sin praktik här hos oss i Lysekil och håller förmodligen på att förbereda sig som bäst för nya utmaningar på Fastighetsbyrån i Nacka. Gällande prktiken så har ju Isabelle skrivit lite om sina tankar och erfarenheter här: http://maklarvardag.blogspot.com/2011/07/praktikantens-inlagg-nr-2.html.

    När det gäller praktiken så är mina tips att vara som en "svamp". Försök att få vara med på så mycket som möjligt, från stort till mindre. Finns det flera mäklare på kontoret så försök att få följa med så många som möjligt ut på fältet då alla jobbar på olika sätt och ta åt dig den kunskap och de tips som kommer att funka för dig. Och sist men inte minst fråga, fråga, fråga och fråga!

    När det gäller din andra fråga så har jag faktiskt dålig koll på just de mäklartjänster som du nämner ovan men om några av mina bloggkollegor vet något mer så kanske de kommer med någon input i ämnet.

    Mvh Åsa Larsson

    SvaraRadera