torsdag 22 oktober 2009

Reporänta och repressalier....

REPORÄNTAN ligger kvar på samma nivå som tidigare!! Bra för de allra flesta. Stimulerar trots allt vår ekonomi positivt och det kanske kan bli så att bankerna måste låna ut lite pengar även om deras vinst inte blir lika stor... Man kan ju inte leva i vakuum hur länge som helst, eller?

1991! Blev jag mäklare, superhärligt och jag visste att det kommer vara det roligaste jobbet för min del, i hela världen.... Naiv? Nja, lite kanske. Denna veckan har varit min värsta mäklarvecka i hela min mäklartid! Förfärlig på alla sätt.
Budgivare som är missnöjda fast jag gjort allt som står i min makt för att undvika missuppfattningar men kunden tyckte ändå såhär; - Du har coachat mig till fel bud? Då hör det till saken att jag ger sällan förslag till bud då det troligtvis kommer vändas mot mig! Han tyckte vidare att säljaren gjort rätt att välja men han skulle fundera på vilka repressalier som kunde vara tänkbara för mig. Hot? Ja, lite...

Vidare denna vecka så har en säljare kommit på att raden om villkor för att lantmäteriförrättningen måste vara uppfylld innan några pengar erlägges var inte bra. Hon ville ha pengarna nu och hon har vänt sig till en stor advokatfirma i Göteborg som skulle hjälpa till med detta. Den mycket unga mannen på denna stora fina advokatbyrån ringde till lika stora och fina Fastighetsbyrån och skulle "vägleda" en enkel mäklare att göra ett avtal mellan parterna som endast skyddade hans klient!! Hur dum få man bli? Ursäkta språket! Jag förklarade att det handlade inte bara om att fastigheten inte hade någon registerbeteckning utan jag berättade också att banken troligtvis inte lånade ut pengar till ett hus som i juridisk mening inte finns ännu!? Det hade han inte tänkt på och tog fram den stora stora lagboken men bad att få återkomma när han pratat med kollegor. Det gjorde han flera dagar senare men inte med något förslag utan med ett lätt hot om att enligt §1 kunde de kräva betalning... På denna stora, fina advokatbyrå klipper man alltså ut § 1 utav 17? Säljaren har försökt övertyga alla att jag och mina rådgivare inte kan fastighetsrätt... Men ack så fel de fick. Advokaten är numera utbytt mot min och byråns hjälp. Men jag har blivit rejält "slagen på" då vi på byrån inte sysslar med tveksamma klausuler. Pratade med en mycket trevlig jurist på Mäklarsamfundet Per Fischer som verkligen såg möjligheten men varnade för farorna, precis som jag tycker man skall göra, Tack Per! En enkel fråga som, när övergår äganderätten på fastigheten? Den var så svår att t.o.m "gurun" inom fastighetsrätt Folke Grauers skulle kunna ha svårt, eller nej kanske inte....
Jag har jobbat till ca 23.30 mån, tis, onsdag och ikväll skall jag på styrelsemöte med Friskis& Svettis så då hämtar jag lite energi!
Imorron "tar jag in" ett hus och säljer ett! Härligt avslut på en vanlig vecka?!
Jag har också umgåtts med min familj och varit på spinning.

Alla veckor har ett slut och det kanske ändå är så att om jag varit mäklare i 18 år så är det dags att få lite "stryk"? Men det berör mig ända in i hjärtroten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar