fredag 28 augusti 2009

En (liten) del av mäklarvardagen

99% av min vardag är precis så rolig, intressant och inspirerande som jag beskrivit den i bloggen. 1% är riktigt jobbig.

Idag har jag varit på ett trevligt kundmöte, haft ett tillträde som gick galant samt haft en visning (där visserligen spekulanten inte dök upp), men jag och säljaren hade trevligt. Ändå mår jag inte på något sätt bra när jag nyss kom hem. Varför? Jo, för att köpare och säljare tvistar i en fastighetsaffär (som är avslutad).

Det saken gäller är att en kostnad uppkommit som ingen räknat med, och vem vill betala? Ingen. Jag gjorde klart från första början att jag aldrig kan vara någon domare mellan dem, men jag måste erkänna att jag förstår dem båda. Det har aldrig riktats några anklagelser mot mig, men det ska man ha klart för sig: Som mäklare som står mitt emellan två parter som tvistar, får man tåla ett och annat. Jag har gjort så gott jag kunnat med att försöka hitta en lösning, men ibland går det inte. Jo, det finns faktiskt ett enkelt sätt att lösa det: Jag betalar kostnaden med mina egna pengar. Fast det har jag ju ingen lust med heller...

Som tur är har vi en otrolig service i våra kundombudsmän. Fantastiska Erik Nyström på HK har idag med sin juridiska kunskap och sitt lugna och sansade dalmål, gjort att vi kommit åtminstonde ett steg i rätt riktning. I alla fall lyckades han lugna en mycket förtvivlad mäklare.

Nu väntar den bästa avkopplingen som finns. I 2*45 min kommer jag att försvinna in i fotbollens underbara värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar