lördag 1 augusti 2009

Lappning! En underskattad aktivitet...

Vi har sedan en längre tid tillbaka varit aktiva med att "lappa" vilket innebär att vi genom att lämna ut information i brevlådorna får ut det budskapet som passar. Kan vara "vi har just sålt i Ert område" eller " Vi kommer ha visning i ditt kvarter på lördag" etc.
Många mäklare tycker inte det är ett mäklarjobb, att ta på sig jympaskorna och ge sig ut bland husen. Man kan ju låta andra göra det, min erfarenhet är att engagemanget till den enskilda kunden märks tydligt för vad som händer när man "lappar" är att man träffar människorna i kvarteret och pratar lite, mest om hus och det gillar vi ju....
Denna veckan har jag blivit 100% övertygad då vi fått in 4 hus p.g.a "lappning" Kan det bli enklare? Nix. Jag försöker komma ihåg att fråga våra kunder varför de har valt oss som tänkbar mäklare och ofta är svaret att de har hört genom vänner att de är mycket nöjda, eller att vi sålt till de tidigare eller lappning. Vill man sen inte ge sig ut i gympaskorna så kan man se till att det görs på annat sätt men risken är stor att det aldrig blir på annat sätt. Vi har det på agenda varje vecka. Var vi lappat vilken lappning är p.g etc. Den enskilda mäklaren har själv ansvar för detta.
Ibland går man över ån efter vatten. Lappar vi så finns det mycket vi skapar i denna "intagsform" Engagemang, närhet till kund, träning, frisk luft och billigt!

Jag har har träffat mina tre köpare idag på de tre husen jag hade öppen visning på! 89% säker iallafall. Det känns i magen när rätt kund kommer. De kan heller inte dölja det helt om det inte är en "blå" kund. Blåa kunder har inget aktivt känsloliv som syns för andra. De har känslor men behåller de för sig själv, är till ytan ointresserad och fåordiga. Till skillnad från en gul! Hej, detta huset vill jag köpa, hur skall jag göra för att få köpa det? Tycker huset är perfekt för mig. Yes, där satt den. Öppenheten är total, risken som finns vid en gul kunds öppenhet är att de kan tycka likadant om ett annat hus en timme senare. Då gäller det att vara "på" som mäklare.
Jag skriver detta med glimten i ögat men kan vi lära oss att nå kunden när de får vara i sitt "bästa läge" har vi enklare att få en bra kommunikation och det är det vi ska ha i våra möte, om vi är affärsmässiga och det är vi! 4 grupper finns, gul, röd, blå och grön. Man kan vara orange men man har oftast starkare tillhörighet i någon av grupperna. Detta är intressant och jag går på alla kurser där meningen är att förstå oss på kundgrupperna. Sen utvecklar det mig som människa också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar