söndag 9 augusti 2009

Söndagar är inga vilodagar men visningsdagar!

Söndag, 07.25, Vera vaknar och vill inte ligga kvar speciellt länge. Bra för jag skall jobba tidigt och mycket idag. Min man går upp och de kör och hämtar bullar. Jag ligger kvar lite till....
09.15, Väskan packas, nyckelnummer synkas, cider och allt är snart på plats. 6 öppna visningar, i häftigaste laget men går bra om man är väl förberedd.
10.15, första visningen, 6 familjer kom. 3 familjer köpintresserade. Sol, cider och trevliga samtal.
11.00, andra visningen, 5 familjer, nästan samma personer då jag lagt visningarna upptill eftersom de var i samma område. 2 köpintresserade! Nu börjar tiden springa och jag får lite bråttom.
12.00, tredje visningen. 25 minuter efter en mega stor traktor som det var helt omöjligt att köra om, försökte sådär en 30 gånger....Vi är på Österlen och då får man köra långsamt, titta på allt fint och inte köra till sidan för då är man ute i åkern!
12.45, fjärde visningen, en kund och hon vill köpa, bingo!
13.15, femte visningen, en kund som gav svala signaler men skulle köpa något så antingen säljer jag det huset eller något annat för vi var överens om att de skulle köpa genom Fastighetbyrån!
14.00 sjätte och sista visningen. Gick fint och fick påvägen hem se en helikopter landa för att hämta någon skadad som kom in med någon båt? Trist men spännande.
Hemma 15.00 och ganska uppe i varv. Tog på mig sommarklänningen och tog Sydsvenskan, la upp fötterna på bordet och blundade en kort stund. Vi gick ut och åt på en lagom bra restaurang men jag var med familjen och då känna allt bra....
Efter ca en timme återkopplade jag till alla säljarna för att berätta läget och min känsla. Positivt! Tror jag säljer 3 av de sex husen. På vägen mellan Kivik och Simrishamn fick jag ett bud på ett annat hus jag har till salu och säljaren accepterade så bakom den där stora traktorn och alla turister fick jag tillfälle att skruva upp radion och småskrika ut min glädje.

Imorron startar dagen med en besvärlig värdering mellan två personer som ligger i skiljsmässa.
Hot, poliser och andra icke ok metoder används. Jag har inget problem att ta svåra uppdrag men jag har svårt när kunderna inte kan kliva ur sandlådan och se till att få ett ok slut. Men jag behöver inte gå in i det. Jag har ett uppdrag att värdera. Då gör jag det.

Har just tittat på stv2, Inte som min syster. En dokumentär hur kvinnor har det i Libanon. Förfärligt hemskt. Jag går helt igång av förtryck, rasism, orättvisor ja helt enkelt när vi inte är tolleranta mot varandra och visar respekt för hur vi vill leva våra liv. Vi som har möjlighet att leva i en demokrati förstår inte alltid hur det kan vara att inte göra det. Bra att det finns duktiga dokumentärfilmare som bjuder in oss i deras liv.

Gonatt,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar