tisdag 15 april 2014

När det inte går hela vägen!

Igår fick jag göra något för allra första gången sedan jag började jobba som mäklare - jag sade upp ett uppdragsavtal!
Självklart är mäklaryrket, som alla andra yrken, inte alltid frid och fröjd utan vi stöter ofta på problem av olika slag och testas i både kunskap och egenskap att lösa både konflikter och oförutsedda händelser. Detta är ändå något jag ser som positivt! Att stöta på hinder och ta sig över dessa genom att hitta lösningar passar mig perfekt och dessa utmaningar behövs för att behålla gnistan och kämpa lite extra. Självklart ger detta även en skjuts i karriären då kunderna blir nöjda och nöjda kunder leder till fler rekommendationer och fler affärer!

Ibland kommer man dock till en punkt där man måste ta ett steg åt andra hållet. Detta tycker jag är svårare än att kämpa framåt - att släppa något man jobbat hårt för!
Detta är baksidan av mäklaryrket, säljer vi inte så får vi heller inte något betalt trots alla arbetade timmar vi lagt ner för att få ihop en affär.
I sådana fall är det bara att ta ett djupt andetag, släppa och gå vidare med andra objekt. Funkar det av olika anledningar inte så är det bättre att lägga energi på annat!

Självklart är det i dessa lägen extra viktigt att vara tydlig och ha en bra dialog med kunden så att man ändå är överens om läget och inte avslutar ett samarbete där kunden känner sig missnöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar