tisdag 25 juni 2013

Svar på tal - tankenöt rullgardin

Frågorna om fast och lös egendom samt tillbehör till fastigheten tillhör några av de mest svårtolkade enligt min mening och ofta något som vållar förvirring och ibland även konflikt mellan säljare och köpare.

Man får börja med att hitta vägledning i jordabalkens 2 kap som säger att för att ett föremål ska anses vara tillbehör till fastigheten krävs att byggnaden har blivit försedd med föremålet, att det ska vara ägnat för stadigvarande bruk samt nytta för gemene man.

Jag anser att rullgardiner uppfyller dessa krav och därmed ska räknas som tillbehör till fastigheten.

Om man som säljare tillfört fastigheten något som egentligen är fast egendom och som man väldigt gärna vill ta med sig så tycker jag att man bör vara extra tydlig med detta genom att föra in det i en objektsbeskrivning.
Min roll som mäklare är alltså att se till att ställa rätt frågor till säljarna på intaget och extra tydligt klargöra vad som gäller om jag hör att säljarna diskuterar att flytta med sig något som egentligen, enligt lagen, ska lämnas kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar