Vissa människor gör ett bra jobb, sköter sina
arbetsuppgifter felfritt och gör allt till 100 % med ett alldeles lagom
engagemang. Dessa människor har oftast ett privatliv, den här efterlängtade
balansen som alla talar om och som i alla fall inte jag någonsin hittat. Jag är
så avundsjuk på dessa människors härliga distans till sitt arbete som är just
ett arbete. Sedan finns det vissa människor (jag och många inom min bransch),
som inte är så måttliga och ständigt drar saker till oanade höjder. Här pratar
vi inte 100 % utan någon sorts ”250 %-are” som inte inser när enough is enough.
Aldrig någonsin, sorgligt nog.
Hur många gånger har man inte hört att ”mäkleriet är en
livsstil”, eller att vi är både ”Psykologer, ekonomer, coacher, jurister osv
till våra kunder”, jäkligt uttröttande beskrivning av oss själva om ni frågar
mig. Uttjatat kanske är ett bättre ord. Men jag kunde ändå inte låta bli att
fundera på dessa floskler när jag häromdagen kom att tänka på mig själv som
nybliven mäklare. Jag kom att tänka på min tredje försäljning där jag agerade
någon sorts personlig assistent till en krävande kund. Han hade försovit sig
till fotograferingen vi skulle ha, och ringde mig 3 minuter innan jag och min
fotograf skulle fota upp hans våning. Han undrade obrytt och drygt om inte jag
kunde köpa med mig lite frukost till honom, han hade försovit sig och var
bakfull efter sin personalfest han haft natten innan. Han var dock ödmjuk nog
genom att ge mig fria händer att välja vilken macka som helst så länge ”kaffet
to go” var krämig och varm på samma gång… Jag i min tur, hade inte lärt mig att
sätta gränser, och det skulle jag inte lära mig heller. Jag kände mig utnyttjad
när jag överlämnade frukosten och jag fick inte ens ett tack tillbaka. Det
skulle komma att bli så många fler gånger.
![]() |
Piffat och klart! |
Hur ser det ut idag några år senare? I dag i mitt mäkleri kanske
jag inte handlar frukost till kunderna direkt. Men jag har utvecklat något helt
annat. Jag tar bland annat med mina egna kuddar när piffandet inför
fotograferingen blir för jobbigt för kunden. Jag samlar på mig vaser, tekoppar,
inredningsmagasin, ljuslyktor och plädar hemifrån som jag sedan släpar med mig
och stylar med. Varenda gång lovar jag att det ska bli den sista för mig själv.
Varenda gång biter jag mig i tungan på intaget för att inte lova det vanliga.
Jag lyckas med det till en början men drabbas sedan av någon sorts Tourettes Syndrom/tvångstankar,
och bara hasplar ur mig att ”Ni behöver inte ruinera er eller ta in en stagingbyrå,
ni kan låna i princip allt av mig”. Så sinnessjukt korkat eftersom allt jag gör
tar ungefär dubbelt så lång tid, och när arbetsdagen är slut och inga mer
jobbtimmar finns kvar, så nallar jag ganska friskt på det där balanskontot och
distanskontot. Det slutar inte där heller för jag sitter just i samma stund som
jag skriver denna text med en annan typ av text till min kund. Inget mindre än
en detaljerad inköpslista såsom ”en avokado, en kronärtskocka, tre rödlökar,
fyra citroner” för att bara ta ett exempel.
Vad särskiljer oss mäklare med andra typer av säljare? Är
det för att vi har ett omättat kontrollbehov? Att det sitter i väggarna att
överleverera mot kund för att alltid ”överträffa förväntningarna”, som varenda
mäklare skriver i sin personliga presentation inklusive mig själv. Eller älskar
vi bara vårt jobb lite extra? Jag har inget bra svar på någon av dessa frågor
tyvärr.
Jag vet bara att jag har mycket att jobba på vad det gäller
denna biten. Jag ska bara en sista gång piffa med mina tekoppar och vackra silverljusstakar
för kunds räkning imorgon på fotograferingen en allra sista gång. Och kanske
köper jag med frukost till kunden imorgon för att JAG vill, och just för att
det är härligt med en trevlig gest ibland!
Trevlig sommar allesammans!!!
Men TACK Alexandra, skönt att höra att det inte bara är jag som piffar och ordnar med kuddar, överkast, ljusstakar och frukter som kommer hemifrån :) Vi på Kungsholmen hälsar så gott!
SvaraRaderaFantastiskt roligt, mer sånt!
SvaraRadera