måndag 17 februari 2014

Mamma och mäklare

Att vara mäklare och småbarnsförälder är en utmaning och just kombon mäklare och mamma/pappa kan vara både lättare och svårare att hantera jämfört med andra yrken.

Utmanade på så sätt att man som mäklare inte har någon vikariepool att ta hjälp från om man måste vara hemma och vabba eller för att det är planeringsdag på förskolan eller tex sportlov i skolan.

En stor del av mäklaryrket går ju ut på att vara ute hos kunder. Antingen på visning, på värdering eller på skarpa intag, dvs träffa säljare som vill sälja just här och nu. Oftast bokas dessa viktiga möten in dagar och veckor i förväg och är inte sällan förenat med att de personer som man ska träffa har tagit ledigt i sin tur eller ibland rest långväga. När då barnen vaknar upp med feber så är det inte alltid helt okomplicerat att ställa in eller boka om.
 
Visst har jag kollegor som kan täcka upp i nödfall men det är inte helt ovanligt att deras kalendrar också är helt fulltecknade och dessutom går inte vissa uppgifter att delegera hur som helst eftersom ett förmedlinguppdrag är personligt och ska/bör utföras av ansvarig mäklare.
Sen finns det ju aspekten att det inte heller är många mäklare som "skänker bort" förmedlingsuppdrag eftersom vi för att få lön överhuvudtaget är beronde av att sälja och prestera...
 
Här kommer också aspekten in att det dessutom kan vara svårt med en längre sammanhängande ledighet. Är man som mäklare ledig tre veckor så har man inte bara "tappat" inkomst den perioden utan man har dessutom tappat tempo, inte träffat nya kunder eller fått nya uppdrag under den perioden så tre veckor blir i realiteten kanske sex veckors inkomstbortfall.
 
Men ett mynt har så klart alltid två sidor och på plussidan så kan jag liksom idag faktiskt ganska obehindrat jobba hemifrån trots att minstebror ligger i soffan som en kokhet liten kamin. Mina kunder, såvida inte någon söker mig just på kontoret, märker inte någon större skillnad. Jag har min dator, kan göra det jag hade på agendan och dessutom finns jag tillgänglig på mobilen. Inte heller behöver jag ansöka om ersättning för vård av barn.
Liten ynklig och kokhet minstebror.

Jag har ju också, rent teoretiskt, möjlighet att styra min tid mer än de som kanske jobbar enligt ett schema vilket naturligtvis också har sina fördelar. Det är inte svårt för mig att vara flexibel och följa med till tandläkare, BVC, ha utvecklingssamtal, fritidsaktiviteter etc bara jag vet ett par dagar innan och kan planera min dag kring det.
 
Liksom Jasmina var inne på i sitt inlägg så är det lite både av en lyx OCH en last att kunna jobba när man vill, var man vill och jag tror det är många mäklare som kämpar med att hitta balansen mellan de båda samt att hitta balansen mellan att vara ledig och vara tillgänglig.

Men den största utmaningen ligger inte i att klara att några vabb-dagar per år utan i att hantera det dåliga samvetet. Jag liksom många andra småbarnsföräldrar, mäklare eller ej, brottas ofta med det dåliga samvetet att inte räcka till, att vilja vara mer mamma och ännu mer närvarande.

Det är tufft att nästan varje helg höra besvikelsen i rösten hos barnen när de vill hitta på något och mitt svar 8 av10 ggr är att jag inte kan för att jag ska ha visning. Yrket är ju förknippat med en hel del helgjobb eftersom de flesta av alla spekulanter inte kan komma och titta på hus och bostadsrätter någon annan tid än just helgen och visar jag inte kan jag inte sälja objekten och får således ingen lön...

Den där tanken på möjligheten att kunna klona sig är inte sällan förkommande hos just undertecknad :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar