tisdag 9 oktober 2012

1001?

När vi var på Framgångsdagen i förra veckan fick vi veta att Fastighetsbyrån som företag nått en stor milstolpe. Vi är numera nämligen så många som 1000 mäklare!!! Detta innebär att 1000 av den ca 6000 st starka mäklarkåren i Sverige jobbar på Fastighetsbyrån. Stort.


Men om allt går som det ska så är vi snart 1001 mäklare på Fastighetsbyrån då jag igår lade min ansökan om registrering på postlådan. Så nu går jag i väntans tider igen. Iiiieeehhh!

När man pratar med vänner och bekanta så är det förvånansvärt få som har koll på att man faktiskt behöver vara registrerad hos Fastighetsmäklarinspektionen, som är vår tillsynsmyndighet, för att få utöva mäklaryrket.
För att bli registrerad behöver man naturligtvis en fullgod utbildning om minst 120 hp men man behöver dessutom minst 10 veckors praktik, intyg om att man har en sk ansvarsförsäkring och är försäkrad om det skulle uppstå en tvist och man som mäklare blir skadeståndsskyldig och dessutom så behöver man ha ett intyg om förvaltarfrihet utfärdat av överförmyndaren på kommunen. Övriga formella krav är att man har för avsikt att vara yrkesverksam, dvs man måste alltså vara aktiv på marknaden, och man man är redbar och i övrigt lämplig som fastighetsmäklare, vilket bla innebär att FMI begär utdrag ur Rikspolisstyrelsen och Kronofogdens register.

Så det är en hel del intyg, bevis och utdrag som ska på plats plus att man minst sagt blir synad i sömmarna innan man får en ok-stämpel i rumpan och kan titulera sig fastighetsmäklare.


4 kommentarer:

  1. Hej, mitt namn är Elin och jag läser er blogg någon gång i veckan - otroligt bra blogg! :) Jag har en fråga till Er som jag hoppas att ni kan svara på. Jag studerar till fastighetsmäklare i Norge för tillfället och jag undrar över reglerna för att jag, efter avslutad utbildning, ska kunna jobba som fastighetsmäklare i Sverige? Jag vet att det innebär ett "skriftligt prov" men är det mer? Tack på förhand för svar och tack för en intressant blogg. Med vänliga hälsningar,
    Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! Kul att du gillar bloggen. Och intressant att du pluggar till mäklare i Norge. Jag kollade lite smått på hur det såg ut för min egna del innan jag började plugga, om jag kunde plugga i Sverige och jobba i Norge sedan. Fick aldrig riktigt någon klarhet i det. Vet du? Din fråga överlåter jag till de andra bloggarna.

    Må bäst!
    /Elin

    SvaraRadera
  3. Hej Elin!
    Kul som sagt att du uppskattar bloggen. Tyvärr har jag inte heller något bra svar att komma med ang din fråga men min starka rekommendation är att kontakta Fastighetsmäklarinspektionen (www.fmi.se) och höra dig för med dem. Det är ändå de till syende och sist som ska ge dig din registrering om du ska jobba i Sverige. Lycka till! Mvh Åsa

    SvaraRadera
  4. Hej, tack så mycket för svar :) Jag studerar på BI Handelshøyskolen i Trondheim och det är en utbildning på 3 år totalt. Innan jag började mina studier så kollade jag upp möjligheten för att jobba i Sverige (hos fastighetsmäklarinspektionen) och då fick jag som svar att det gick men att jag måste göra ett prov. Troligtvis är det ett prov med svenska lagar eftersom jag lär mig de norska men frågan är om det är det enda eller om det är något mer. Jag ska ta kontakt med Fastighetsmäklarinspektionen igen och återkomma hit efter :) Mvh, Elin

    SvaraRadera