fredag 24 september 2010

Rimlig väntetid?

En köpare ville ha hjälp av mig att beställa en besiktningsman inför husköpet. Det vi gör i de fallen är att skriva kontrakt med besiktningsvillkor, så att man vet att man får köpa huset innan man kostar på en besiktningsman. Sedan har man möjlighet att kliva av köpet om man efter besiktningen inte längre vill stå fast. Målet är självklart att besiktningen utförs snarast möjligt efter kontraktet.

Jag satte mig och ringde runt och fick ett förslag om besiktning om 4 veckor! Inte en rimlig tid för parterna att vänta...

Lyckades bättre hos en annan dock som lovade inom 2 veckor. Och jag som har dåligt samvete om jag har första lediga tiden om ett par dagar.

2 kommentarer:

  1. Hej Isabella!
    Tycker du att det är stor skillnad (svårighetsgraden) på att förmedla bostadsrätter kontra villor? /Tack för en kanonfin sida, mycket bra info! //mäklarstudent

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, det är stor skillnad på att förmedla bostadstyperna men jag vill inte påstå att det är så stor skillnad svårighetsmässigt. Det som gör villor mer speciellt är att köparen i det fallet har ett större ansvar för vad den köper. Ansvaret på mig ligger i att förklara innebörden av undersökningsplikten bl a. Vid köp av BR har man ju också undersökningsplikt, men i de fallen äger ju föreningen byggnaden och ansvarar för det mesta som rör den.

    Å andra sidan är det vid förmedling av BR biten med att förklara föreningens ekonomi m.m som tillkommer.

    Det enda jag spontant kan komma på är att det kan vara lite pysel att hålla reda på avloppsanläggningar, planbestämmerlser m.m. som tillkommer vid villaförsäljningar.
    Tack för berömet och lycka till med studierna!

    Isabella

    SvaraRadera