onsdag 22 september 2010

Mot avslut

Imorse gick vi som vanligt igenom dagen över en kopp kaffe. En kollega hade redan tidigt imorse tagit in ett fint ställe vid havet. Ni vet ett sånt som många drömmer om, men som sällan är till salu? Det ger energi för denna dag.

Mina planer är att försöka få ihop två affärer där budgivningarna börjar gå mot sitt slut. Det första jag gör är att ringa till alla som inte definitivt tackat nej till bostaden. Alla ska få en chans att säga sitt innan kontrakt skrivs. Sedan kontaktar jag köparens bank för att säkerställa finansiering samt boka tid för tillträde (när affären slutligen görs upp, oftast på köparens bank). Bör vi speciellt villkora något i kontraktet ska det godkännas av parterna. Det kan vara t ex ytterligare besiktning, något myndighetsbeslut eller försäljning av köparens bostad. Sedan är vi på god väg mot avslut!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är en nyutexaminerad fastighetsmäklare som nu söker jobb!

    Jag ser att flera av Fastighetsbyråns kontor söker villamäklare, kan man söka den tjänsten även som nyutexaminerad eller vad tror du? Har hört från skolan att man helst ska börja med bostadsrätter.

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej Frida! Självklart kan du söka tjänsten! Det är en vanlig uppfattning att man börjar med bostadsrätter. Men du har ju en utbildning som täcker förmedling av båda delarna, så varför inte. Framhåll det tillsammans med dina bästa egenskaper så går det säkert bra.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej Isabella! Jag och min sambo bor i dagsläget i hyresrätt men vi vill köpa en bostadsrätt i Stockholm som kostar ca 2.6 miljoner. Min sambo jobbar heltid och tjänar ca 30 0000 kr/mån och jag studerar och har studiemedel (ca 10 000 kr/mån). Tror du att det finns någon möjlighet att vi skulle kunna få bolån med dessa förutsättningar eller är det omöjligt då jag studerar? Kan våra föräldrar stå som medsökande för att öka våra lånchanser, är detta svårt att genomföra?

    Hoppas du kan hjälpa till och räta ut några av frågetecknen. Tack på förhand! / Rickard

    SvaraRadera
  4. Hej Rickard! Detta är frågor du måste ta med en bank. Tyvärr kan jag inte alls svara på det och känner inte heller till marknaden i Stockholm. Om du mailar mig dina kontaktuppgifter på isabella.andersson@fastighetsbyran.se så kan jag se till att du blir kontaktad av en lånehandläggare.
    Mvh Isabella

    SvaraRadera