måndag 20 september 2010

Kontakta säljaren själv

En del spekulanter frågar mig om de får ta personlig kontakt med säljaren. Jag brukar avråda dem från det. Det är ju mitt jobb att svara på deras frågor, men vill de verkligen prata med säljaren redan på det stadiet så frågar jag säljaren om det är ok.

Alla frågar dock inte innan utan kontaktar säljaren på eget bevåg, i hopp om att skapa en personlig kontakt och bli "valda" som köpare. Många gånger har det dock precis motsatt effekt, att säljaren känner sig påträngd och vill inte göra någon affär med spekulanten. Jag har vart med om båda scenarierna, att en spekulant blivit bortvald pga detta men också vald pga att taktiken har lyckats. Dock vågar jag påstå att de allra flesta säljare vill att vi sköter kontakten (med all rätt), så det kan vara en vågad och riskabel chansning.

I de fall säljaren inte väljer högstbjudande som köpare hänger det oftast på tillträdesdatum eller villkor i kontraktet som gör en annan budgivare mer lämpad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar