torsdag 2 september 2010

Familjedag

Har haft en riktig familjedag idag. Ja, alltså med jobbfamiljen.

Först frukost med "mitt" Swedbankkontor, mycket trevlig start på dagen. Eller start och start, innan dess hade jag varit och fotat en annonsbild och hjälpt en bankkollega från Stockholm att titta på hennes kunders hus. Sedan var det lunch med Swedbank Östhammar och Juristbyrån. Hade nog kunnat sitta hela dagen och pratat framtida samarbete.

Kom precis hem från dagens sista visning och snart ska jag hoppa upp på en spinningcykel för första gången i mitt liv. Carina på kontoret ska också dit. Får se vem som har värst träningsvärk imorgon. Att tippa på mig ger tyvärr låga odds, med tanke på den mjölksyra som brukar uppstå under min 500 meters cykling till kontoret.

4 kommentarer:

  1. Hej Isabella! Tack för en kanonbra blogg:) Tänkte bara höra hur många timmar man som fastighetsmäklare i genomsnitt tillbringar på kontoret/banken kontra ute på "fältet"?

    Funderar också om man har fasta kontorstider eller styr man det själv och mäklarassistenterna tar hand om bemanningen av kontoret?

    Tack på förhand!

    //Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders! Vi är tre mäklare på kontoret som tillsammans hjälps åt att hålla kontoret öppet under kontorstiden. Hur mycket tid man "måste" vara inne beror såklart på hur många man är som delar och om man har en assistent som hjälper till med bemanningen. Om jag skulle gissa så kräver jobbet ute på fältet lika mycket kontorstid för förberedelser, renskrivning, budgivningar m.m.

    Övrig tid styr man över själv. Nackdelen är att det såklart blir mkt kvällar och helger. Räkna med ett par kvällar i veckan och en dag på helgen, utöver kontorstiden. Fördelen är att vi kan styra över vår tid relativt fritt.

    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Hej Isabella!
    Tack för en jättebra blogg. Jag ska också bli fastighetsmäklare men har en liten fundering; är det inte obehagligt/riskabelt att som ensam, ung tjej åka ut till okända människor "ute i stugorna" för t.ex. en värdering? Har det någonsin hänt något?

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Tack så mycket.
    Vi har haft diskussionen uppe här på kontoret. Vi är 3 kvinnor som jobbar och det enda jag kan komma på är att man kan få diverse inviter till det ena och det andra. Är man bara tydlig med att vi bara vill utföra vårt jobb så brukar det inte vara något problem. Visst kan det vara obehagligt ibland, men det beror nog inte främst på att jag är ung och kvinna, utan kan nog hända vem som helst i yrket. Det är iaf inget som bör skrämma dig. Det uppstår ju missförstånd i alla typer av yrken som arbetar med människor, och inget unikt för fastighetsmäklare.
    Lycka till!

    SvaraRadera