fredag 12 februari 2010

Gissa värdet?

Ett kundbesök i veckan inleddes med denna diskussion:
-Nu sätter du ett riktigt högt värde!
-Framför allt tänkte jag sätta rätt värde...
-Jaa, man ser ju hur ni jobbar. Såg du programmet "Såld på hus" igår? Hahaha de gissade ju hur fel som helst.
-Om du tror det bara är gissning vi håller på med, vad gör jag här då? Du kanske är en bättre gissare än jag?

Och så höll vi på, allt med glimten i ögat. Är det något jag har lärt mig från dag 1 i detta yrke så är det att som ung tjej har du mycket att bevisa från början. Är jag minsta osäker i min framtoning blir jag trampad på direkt.

Visst, med ålder kommer en ovärdelig erfarenhet. Mitt jobb går ut på att marknadsföra sin tjänst och faktiskt sig själv framför allt. Tvingas helt enkelt framhäva fördelarna och slipa på det som talar emot, hela tiden.
Då kan man också se det såhär: Ung och hungrig eller gammal och trött?

3 kommentarer:

  1. "Ung och hungrig eller gammal och trött?" - den snor vi! Bra skrivet :)

    Är nämligen själv en nyutexaminerad mäklare och snart färdig med min praktik. Har därför funderat på det där - hur man ska argumentera och marknadsföra sig som ny ung mäklare på marknaden. Jag är förvisso inte tjej som du upplever kan vara lite tuffare, men oavsett kön så måste man nog visa det där lilla extra när man är ung och ny.

    Fortsätt med ditt bloggande! Brukar kika in här lite då och då. Kul och intressant att läsa det du skriver.

    Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tips från en något äldre mäklarstudent: Ingen av oss 40+ vill höra att man är just "trött", varför vet jag inte riktigt, kanske ligger det obehagligt nära sanningen?

    Stryk den delen, gärna ung och hungrig men inte på någon annans bekostnad. Det finns plats för alla sorter därute, det är jag övertygad om.

    Respekt för andra människor, för alla människor, är viktigt - och trevligt! - överallt i samhället, inte minst bland er (oss?) mäklare.

    Hälsar Kattis

    SvaraRadera
  3. Hej Kattis! Respekt för andra är det viktigaste som finns i vårt yrke. Det finns så klart lika många ungdomar som är "trötta". Men det är lika viktigt att ha humorn nära till hands :-) Man måste se en del med glimten i ögat i detta yrke, annars kör man fast. Lycka till på vägen att bli mäklare!

    SvaraRadera