fredag 19 februari 2010

Tråkigt med jobbet - Del 1

Dagen började med visning. 45 min enkel resa. Det var en bokad visning, alltså ingen annonserad tid utan 2 st hade bokat den tiden med mig. Kommer dit och det är sagolikt förberett: Sprakande brasa, tända kalendabrar, nybakat fika... kul att visa med dessa förutsättningar.

Väntar.. väntar. Och ingen kommer. Tydligen hade bådas avbokningar hamnat i min "karantän" för skräppost på mailen, och det såg jag först när jag kom tillbaka till kontoret. Bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka. Som tur var hade jag en lista med mig med samtal jag behövde ringa, så lite effektiv kände jag mig.

2 kommentarer:

  1. Så himla trist för säljaren, det är så mycket känslor i att "rigga bruden" inför en visning, dvs göra sitt bästa för att städa, plocka, fixa och piffa till sitt hem, sitt mest privata, sin egen ringhörna när världen utanför är stor och tuff... och så kommer ingen.

    Jag gissar att de har förberett sig i flera dagar för den där visningen. Ett argument för öppna visningar kanske?

    hälsar Kattis - mäklarstudent

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det tråkigt, så mycket engagemang för ingenting. Jag skulle snarare tycka att när detta händer är det ett argument för bokade visningar. Vid allmäna visningar har man ju inga garantier för att någon kommer (även om det i 9 fall av 10 kommer flera stycken). Men vid bokade visiningar har vi ju bestämt tiden och det händer ju i princip aldrig att säljaren förbereder sig i onödan då. Nu vet vi dock att öppna visningar alltid ger flest spekulanter så det har vi alltid, i kombination med bokade visningar (omvisningar, folk som inte kan komma på de allmänna m.m.)

    Hur som helst så är kommunikationen viktig i alla möten och oturligt nog fungerade inte den denna gång. Bara att ta nya tag!

    SvaraRadera