tisdag 28 oktober 2014

Effekten av att ha många bollar i luften


Jag skriver listor.

 Olika typer, flera gånger om dagen. De kan gälla allt möjligt; allt från vad jag ska handla för mat i veckan, vilka aktiviteter som jag ska göra, tv program som man vill se, administrativa ärenden... Tillträden, kontrakt, intag/kundmöten; allt ska ner på papper så att man har översikt. Ja, det är nog ganska old-school.
Jag har märkt det med tidens gång att det är helt omöjligt att hålla allting i huvudet. Det blir en härlig soppa av det hela.   

Det positiva med listor är att det är överskådligt och man får en helhetsbild av det som ska göras. Känslan när man stryker en uppgift, som ristats in med bläck, med röd penna så att det syns. Det känns. Helt underbart!

Det negativa är att man aldrig blir klar. Någonsin. Det fattas alltid ett streck, eller en bock, och då är listan förstörd. Vad gör jag sen? Jo jag skriver en ny lista där jag lägger till ytterligare saker. När man bockat av en del, inser man efter två-tre samtal, fyra mail, samt en kopp kaffe som kom emellan; att man missat flera saker på listan. Det värsta är att man inte kan bocka av i kronologisk ordning heller. Dags för en ny lista! 

Vid dagens slut har jag minst tre olika listor, varav en är i ett block, den andra på ett A4 och den tredje på en post-it lapp. Ingen av dem är färdigstruken. 
  • i morgon lovar jag
  • att göra en lista
  • för att organisera
  • mina listor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar