måndag 3 december 2012

Som man bäddar......

Ni känner väl igen det gamla ordspråket? Kan informera er om att det inte alltid stämmer. I alla fall inte när man jobbar som mäklare....

Jag ska förklara mig: Häromdagen avslutade jag en budgivning på ett litet hus som säljs av ett dödsbo. Pga detta så är det mycket vi inte vet om huset och omständigheterna omkring de renoveringar m.m. som är gjorda på det. Plus att många renoveringar är påbörjade och inte avslutade. Detta avspeglade sig bl.a. i ett ganska fördelaktigt utgångspris.

Trots många frågetecken och en del osäkerhetsfaktorer så blev det ändå budgivning på huset. Jag var sååå tydlig mot samtliga inblandade om de gällande förhållandena och förklarade eventuella risker för alla budgivarna. Allt var frid och fröjd - trodde jag.

Några dagar senare (innan kontraktet är skrivet) kommer den tilltänkte köparen tillbaka mig och meddelar att h*n inte har för avsikt att fullfölja. Som skäl åberopar h*n exakt de förhållanden som jag varit så tydlig med att förklara.....

Aaargh!

Uppenbarligen kan man inte vara tydlig nog... Så här försökte man alltså bädda för en bra fortsättning men så blev det ju inte riktigt....

Nu har vi dock kommit överens med en annan budgivare, dock till ett avsevärt lägre pris.... Plus att jag önskar att säljarna hade besparats denna känslomässiga berg-och-dalbana.... Lite trött blir man ju.... Men ändock en del av mäklarens vardag..... Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar