onsdag 25 juli 2012

Svar på frågor del 2....

1. Låt säga att en kund ringer till ert kontor och berättar att de funderar på att sälja sitt hus. Hur bestäms det då vilken mäklare som ska få åka på intagsförsöket?
Alltså; finns det någon form av turordning för hur uppdragen fördelas mellan mäklarna på kontoret i de fall kunderna inte kontaktar en specifik mäklare? Kan det vara så att högsta hönset, dvs. franchisetagaren, har första "tjing" på de finaste objekten?

2. Vad är du mest orolig för när du ska börja jobba spå småningom? Själv tycker jag att den byggtekniska biten känns tuff. Man ligger ju definitivt i underläge när det gäller att kunna prata hus, värmesystem, byggsätt, isoleringstyper osv, med några som ägt ett hus i 30 år och man själv "bara" bott i hyres-/bostadsrätt =)


Svar 1: Här på kontoret delar mäklarna ungefär lika på objekten. De har ett väldigt gott samarbete och hjälper varandra med visningar och tillträder osv om så skulle behövas. Jag tror det skiljer sig väldigt från kontor till kontor hur man gör.

Svar 2: Jag känner lite samma som dig. Aboslut ligger man lite i underläge än så länge vad gäller det byggtekniska, men ju mer man är ute ju mer "snappar" man upp och lär sig. Tids nog känner man nog att man behärskar det :)
Man får försöka läsa på det som går. Ett annat tips är även att vara med på besiktningar och höra vad besiktningsmännen har att säga!

Hur funkar det med praktiken, kan du göra det som sommarjobb och då få betalt för dina timmar eller måste praktiken vara obetald?

Svar: Jag valde att göra min praktik sammanhängande nu i sommar då jag ville ha chans att vara med på en hel affär, från intag till avslut. Jag kände även att jag ville göra något förberedande för yrket under sommaren. Däför blev detta en perfekt lösning för mig. Många väljer att göra den under utbildningen och lägger 1-2 dagar/ veckan på praktik. Jag får ersättning för min praktik. Vissa får inte ersättning för sin.
Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på om man får ersättning för praktiken eller inte. Jag ser det som en del av utbildningen och inte ett jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar