torsdag 10 juni 2010

En vanlig dag i juni

Visste inte hur jag enklast skulle beskriva min dag idag. Fick bli en lista.
Orkar ni läsa?

8.30 - Sätter mig i bilen, mot dagens första uppdrag. Lämnar av Smilla hos hundvakt på vägen.
9.00 - På plats hos kunden. Värdering av ett lite speciellt hus med lokaler. Kanske blir försäljning. Glömde armbandsklockan imorse, hoppas verkligen jag hinner till kontraktet. Det är alltid spänning när man startar bilen och en lätt panik infinner sig innan klockan visas.
10.20 - Sätter mig i bilen och inser att jag hinner precis tillbaka till mitt kontrakt kl 11. Ringer kollegorna och ber snällt att förbereda med fika.
11.00 - Kontrakt av fin BR. Mycket trevliga kunder gör detta till dagens höjdpunkt.
11.55 - Klar. Börja ringa på alla missade samtal samt svara på mail.
12.15 - Korrigera en objektsbeskrivning inför publicering på Internet. Skickade iväg annonsen och hoppas att många nappar.
12.25 - Just ja, äta med... Blev sushi, gott!
12.50 - Ringde banken och återkopplade morgonens värdering. Började renskriva den.
14.10 - Sätter mig i bilen på väg till dagens andra värdering. Plockade ner tillsalu-skyltar till hus som inte längre är till salu. I just detta ögonblick sker historien enligt nedan...
14.35 - Ringer kunden och meddelar att jag kan bli några minuter sen.
15.05 - Framme, nästan enligt tidplan. Värdering av ett litet lantbruk är beställt! Mycket trevlig liten gård med trevlig ägare.
15.45 - Gick lite fortare än beräknat. Ringer kontoret och ber snälla Sara skriva ut skyltkort till mig som ska sättas upp i ett skyltfönster.
16.05 - Mycket snabb visit på kontoret. Hämtar skyltkort.
16.25 - Sätter upp de nya korten i skylten på Ica. Passar på att köpa middag. Hinner jag äta innan visningen kl 17?
16.43 - Intag av middag bestående av smörgås, sportlunch och cola light. Helt enligt kostcirkeln.
16.45 - Förbereda visningen. Ställ ut visningsbocken, tänd upp och läs på det sista.
17.00 - Visning av otroligt fin BR. Det kom två som båda verkade intresserade. Budgivningen började igår, mycket roligt.
17.40 - Ringer säljaren och meddelar hur det gick. Mot nästa uppdrag!
18.20 - Skyltar upp vid ett nypublicerat fritidshus.
18.35 - Passar på att ta bilder på badstranden intill. Osäker på hur de blev i kvällssolen.. Men imorgon ska det ju bli regn så lika bra att ta dem ikväll.
19.00 - Hämtar Smilla hos mamma o pappa och passar på att andas en stund.
20.05 - Kommer hem. Måste kolla mailen, kan ju vara något viktigt. En säljare hade mailat en egen text till objektsbeskrivningen under rubriken "Säljaren berättar". Jag älskar dessa texter! De gör beskrivningarna mer livfulla. Jag lägger in den i beskrivningen och skickar iväg uppdateringen på nätet. Svarade även på ett mail från en spekulant samt lade in ett besiktningsprotokoll som precis kommit från besiktningsmannen.

Denna årstid är detta yrke en livsstil, men en av de roligaste man kan ha faktiskt! Fartfyllt och omväxlande. Nu kopplar jag av med ett fotbad och filmen Repmånad. Nya tag imorgon!

1 kommentar:

  1. Denna blogg är klockren. studerar till fastighetsmäklare och denna insyn i en mäklares vardag och rutiner är mer än värdefull. någonting utbildingen inte snarare aldrig kommer att kunna ge mig.
    tack så mycket!

    SvaraRadera