torsdag 8 januari 2015

Tentahets!!

Nu är man välgödd av all julmat och blivit ompysslad en sista gång som student av sin kära mor. Det är dags att återvända till Malmö och jag är inne på slutspurten nu. Vi har läst kursen fastighetsförmedling den senaste tiden och ska snart tenta av den. Kursen fungerar som en sista förberedelse inför mäklaryrket där vi går igenom hela förmedlingsprocessen och alla tänkbara juridiska situationer som kan tänkas uppkomma. Det är ju inte speciellt svårt att plocka upp böckerna med tanke på relevansen, vilket känns otroligt härligt och motiverande. Efter den här tentan är det dags att söka registrering. SPÄNNANDE!!

Julen har bestått av den upprepade frågan: Ja snart är det dags, hur känns det?
Efter snart 2,5 år som ambassadör för Fastighetsbyrån känns det fantastiskt att snart äntligen få kalla sig fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån - Sveriges största mäklarföretag. Det är med nöje man berättar för vänner och klasskompisar att man i mars sitter och jobbar på kontoret i Malmö.
Tiden har gått så fort och nu när slutet närmar sig kan man inte låta bli att blicka tillbaka på sina högskolestudier. Vi blev uppskrämda ganska tidigt med att yrket är tufft och endast 1/5 av oss skulle vara mäklare i framtiden. 1/3 av den delen skulle ha en OK lön. Jag bestämde mig redan där att jag skulle vara en av dem, dels för att motbevisa den negativa okända snubben men också för att jag vet att försäljning alltid är utmanande.

Jag tog mig an allt som hade med branschen att göra och redan första terminen blev jag tillfrågad om att vara ambassadör för Fastighetsbyrån. Kunde ju inte säga nej till Ulf, det var ju trots allt det företaget jag hade siktat in mig på! Sedan var det dags att ta sig an Bokorridoren, som är en arbetsmarknadsdag på Malmö Högskola. Först som sponsoransvarig sen som projektledare. Jag tror på en nära kontakt med branschen, och att ha en dialog med den, gör utbildningen så mycket mer givande. Med de här positionerna har jag ständigt haft en fot i branschen sedan dag ett, vilket har resulterat i att jag nu, 2.5 år senare, känner mig redo för att börja mäkla!

Kenan Hasanoglu
Studentambassadör för Fastighetsbyrån och Mäklarstudent på Malmö Högskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar