måndag 14 oktober 2013

Fri prövning

I förra veckan hade jag en försäljning där jag vid ett flertal tillfällen fick gå in närmare på det som innebär att säljaren har fri prövningsrätt.

I korta drag uppstod följande situation. Jag lade ut ett hus till försäljning och flertalet spekulanter hörde av sig och bokade sig på visning. En av spekulanterna ringde och berättade att de letat just i detta område länge men att de hade svårt att komma på den visning jag planerat. Vi kom därför överens om att de skulle komma och titta ett par dagar innan annonserad visning.

Spekulanterna kom och tittade, gillade vad de såg och valde att på plats lägga ett bud på accepterat pris med villkor om att säljarna ställde in den planerade visningen.

Jag framförde naturligtvis detta till säljarna som funderade lite och sa att de kunde tänka sig att ställa in visningen men eftersom de hade ett flertal familjer bokade på den planerade visningen så ville de bli något kompenserade för den risk de då skulle ta att inte "testa marknaden".

Efter lite förhandlingar fram och tillbaka så slutade det med att säljarna och köparen enades på förhand och skrev kontrakt.

När kontraktet på skrivet och undertecknat så fick jag lov att ta ett antal samtal till de övriga spekulanterna som visat intresse för att meddela att huset var sålt och visningen således inställd.

Reaktionerna var olika. En del hade nog varit med innan och var fullt införstådda med att just detta scenario kunde inträffa så de blev inte så överraskade. Något besvikna men köpte läget.
Andra blev jätteförvånade och där fick jag förklara mer ingående att säljaren har rätten att sälja till vem han vill, när han vill och till vilket pris han vill. En del muttrade om att de minsann inte fått chansen medan andra "aha-de", tackade för informationen och sa att de var en bra taktik/strategi att komma ihåg till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar