torsdag 4 juli 2013

Nedräkning...

Nedräkning inför semestern började redan i måndags och imorgon fredag vid lunch stämplar jag ut för fyra välbehövliga veckors ledigt (bortsett från ett kundmöte på måndag och ev en extravisning samma dag).

Även fast att man har semester gäller det i det här yrket att till viss del ändå vara tillgänglig. Normalt sett på min semester kollar jag av mobilen och mailen några gånger per dag och datorn finns med ifall man måste skicka något dokument eller liknande. Men åker jag utomlands så drar jag en gräns - då får datorn vara kvar hemma.

Hoppas nu att ni får en skön semester där ute så hörs vi längre fram.

Hälsningar Henrik

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är sugen på att läsa till Fastighetsmäklare och har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! Det är nämligen så att studievägledaren på LTU har semester och inte är tillbaka förrän 12/8, alltså långt efter att sista ansökningsdag, så jag tänkte ja, varför inte fråga några riktiga fastighetsmäklare istället!?
    I alla fall! Jag undrar mest över hur arbetsmarknaden ser ut i dagsläget? Och givetvis hur den ser ut att bli kommande år? Sen undrar jag även över lönen som mäklare, vad jag förstått arbetar man enbart på provision? Eller är det så att man har en del fast och en del provision? Allt Googlande har gjort mig snurrig och jag vet inte längre vad jag ska tro, haha!

    Jag måste bara få säga att er blogg är riktigt rolig och intressant att läsa, så keep up the good work! Många hälsningar från Lovisa i norr! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Lovisa.

    Roligt att höra att du gillar vår blogg och kul att du skriver.

    Arbetsmarknaden är rätt så stabil. Många nya mäklare utbildas varje år samtidigt som en hel del går i pension. Bitvis har det varit "för mycket" mäklare. Varje år när mäklarstudenterna tar examen brukar det vara ett tryck på att hitta en anställning medan det som arbetsgivare är svårare att hitta mäklare under vinterhalvåret.

    Mitt råd är att du praktiserar på den ort du helst vill jobba på och har du möjligheten att praktisera på två olika bolag som kanske skiljer sig åt med lägenheter kontra villor eller storstad kontra landsbygd så är det en bra idé. På så sätt hinner du känna av vad du själv är mest bekväm med.

    Branschen varierar delvis när det gäller just provisionen. För några år sedan gick de flesta på enbart provision men på senare år har många firmor börjat med en mindre grundlön i början några månader medan man kommer igång. Detta kan variera mellan 3-6 månader och den grundlönen kan också variera i storlek, mellan kanske 5 000 - 15 000 kr + den eventuella provision som man drar in utöver det. Allt är väldigt generellt och kan skilja sig från ort till ort och ibland inom samma företag eftersom många mäklarfirmor drivs som franschise.

    Jag hoppas detta gav dig lite mer kött på benen, annars får du bara höra av dig igen.

    Trevlig sommar och lycka till med studierna!

    Hälsningar
    Henrik

    SvaraRadera