onsdag 13 oktober 2010

Ibland är det värt det...

En dam ringde nyss och ville ha några råd av mig då hon sålt sitt hus "själv", dvs utan hjälp av mäklare. Det visade sig att lagen om energideklarationer dock helt hade missats i denna överlåtelse, och köparen nu flyttat in. Jag informerade henne om att lagen nu säger att köparen har rätt att inom 6 månader göra det på säljarens bekostnad. Köparna kan alltså välja en mer omfattande och betydligt dyrare variant än den som säljaren valt.

Jag hjälpte naturligtvis damen efter bästa förmåga med råd i denna situation. Men det kan hända att om de lagt ner några tusenlappar på att vi hjälpte dem från början, hade de rakt av tjänat in dem på att undvika denna kostsamma miss. De hade på köpet fått mitt löfte om att jag tar ansvar för det kontrakt jag utformar, hjälp med deklarationen och juridisk rådgivning gratis även efter avslutad affär.

2 kommentarer:

  1. Det framgår inte av det du skrivit att du oftast får högre pris om bostaden mäklas. Har sett nån siffra fr -06 att det är snitt 18% högre pris på hus om den mäklas jämfört med den säljs privat...

    SvaraRadera
  2. Så är det naturligtvis men jag har ingen aktuell siffra för det.

    Alla prioriterar dock inte högsta möjliga pris utan föredrar att sälja till någon släkting till exempel, och vill därför inte gå ut på marknaden. Det jag ville belysa med detta var att man faktiskt köper vår kunskap vid en skrivningsaffär, just för att undvika ovanstående.

    SvaraRadera