torsdag 28 oktober 2010

En annorlunda budgivning

Idag har jag tagit in två stora, fina hus till försäljning. Sedan har jag visat ett fritidshus och avslutat en långdragen budgivning.

Igår fick jag klara instruktioner från säljaren, budgivningen skulle vara avslutad idag kl 16:00. Jag informerade alla spekulanter, både budgivare och övriga som visat intresse. Idag kl 16 ringde säljaren och sa stopp. Inga mer bud. Inte ett helt vanligt förfaringssätt men det är ju säljaren som bestämmer till vem och på vilka villkor de säljer.

En budgivning är dock inte helt avslutad förrän båda parter satt sin signatur på avtalet. Alla bud som kommer in fram till dess måste jag alltså framföra till säljarna. Vi skriver imorgon bitti! Ett av tre kontrakt inom de närmaste dagarna. Mitt största problem nu är att hitta tid för annat än jobbet. Jag får göra som mina kollegor, kasta in bästa kompisen i bilen så att vi får umgås när jag åker mellan alla visningar. Jag har redan anammat den metoden med min sambo och resten av min familj.

Världens bästa jobb!

6 kommentarer:

  1. Hej Isabelle! hur har du lyckats med att bli mäklare vid så pass ung ålder?

    SvaraRadera
  2. Hej! Då man kan påbörja sin högskoleutbildning vid 19 års ålder och mäklarutbildningen är 2 år (alt 3 år), så är det ingen omöjlighet på något sätt :-)

    Jag började arbeta när jag var 22 år och hade turen att hitta en arbetsgivare som trodde på mig. En arbetsplats mår bäst av en blandning av erfarenhet och ungt nytänkande, så det är bara att visa framfötterna.

    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja veta ännu mer hur en Mäklare arbetar? Hur är det med lönen, är det svårt att få ihop sin lön? Få objekt liksom? För har hört att det är stor överskott på mäklare, så funderar på att inte bli det för att det är svårt att få objekt? Eller...

    SvaraRadera
  4. Hej! Läs gärna arkivet för denna blogg. Under de 1,5 år jag bloggat så har jag nog hunnit beta av de flesta delarna av yrket. Lönen är en vanlig fråga som jag svarat på många gånger bland kommentarerna.

    Arbetar man med försäljning och har en provisionsbaserad lön är det klart att det är upp och nedgångar. Man får lära sig att lägga undan för perioder då man vet att marknaden går ner (vintern för oss).

    Jag kan bara svara för mig själv och jag har aldrig haft problem med för få objekt, snarare att få tiden att räcka till. Gör man ett bra jobb skapar det rekommendationer och följdaffärer.

    Visst är det många som utbildar sig till mäklare men just nu finns ett stort rekryteringsbehov. Bara i vårt företag ska det rekryteras ett par hundra till inom kort. Så kämpa på så ska du se att det finns jobb så det räcker :-)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Är det ens möjligt att ha tex 4-5 veckor semester under juni-augusti som mäklare eller måste man lägga den på vintern när det kanske är lite lugnare på marknaden?

    SvaraRadera
  6. Visst går det, alla marknader går inte för högtryck på sommaren. Vad jag har förstått är marknaden på "studentorter" lugnare på sommaren för att sedan öka i slutet av aug när många studenter söker bostad. Vi säljer ju mkt fritidshus så det är såklart roligast också att jobba på sommaren, därför vill man inte vara ledig hela den perioden.

    Jag brukar vara ledig 3 veckor och tar lite mer semester sen när vi har lite lugnare.

    SvaraRadera